به گزارش اکوایران، نهادهای ناظر آمریکا ضعف‌هایی را در نحوه رسیدگی بنک آو امریکا، سیتی گروپ، گلدمن ساکس و جی‌پی مورگان به ورشکستگی خود یافته‌اند.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، فدرال رزرو و شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) اعلام کردند که در میان هشت وام دهنده بزرگ آمریکایی، کاستی‌هایی را در «برنامه حل‌وفصل مالی» این چهار بانک بزرگ مشاهده کرده‌اند.

تمامی این بانک‌ها ضعف‌هایی در سبد قراردادهای مشتقات خود داشته‌اند که خود و مشتریانشان برای پوشش ریسک استفاده می‌کنند.

فدرال رزرو و FDIC به مشکلاتی درباره جی‌پی مورگان و بنک آو امریکا پی بردند و اعلام کردند که سیستم‌های این دو بانک برای مبادله برخی مشتقات به‌طور کامل آزمایش نشده است. این نهادهای ناظر، گلدمن ساکس را به دلیل فقدان اطلاعات «سطح تجاری» روی معاملات مشتقات مورد انتقاد قرار دادند، و آن را ملزم کردند که تا اوایل ماه سپتامبر برنامه‌ای برای حل این موضوع ارائه دهد.

شدیدترین توبیخ اما مربوط به سیتی گروپ بوده است، بطوری که FDIC اعلام کرد که «برنامه حل‌وفصل مالی» این بانک معتبر نیست، یا حل‌وفصل منظم را تحت قوانین ورشکستگی آمریکا تسهیل نمی‌کند.

نهادهای ناظر همچنین اعلام کردند که سیتی گروپ علاوه بر مسائل مربوط به سبد مشتقات خود، نتوانسته است مسائل قبلی مرتبط با «یکپارچگی داده‌های حل‌وفصل مالی و مدیریت داده» خود را حل کند.

با اینحال، در حالی که FDIC ضعف مدیریت داده‌های سیتی گروپ را یک «نقص» می‌داند که امکان‌سنجی طرح حل‌وفصل مالی آن را تضعیف می‌کند، فدرال رزرو مسائل مربوط به داده‌های سیتی گروپ را «نقص» کوچکتری خواند که سوالاتی درباره امکان‌سنجی ایجاد می‌کند، اما به‌طور کامل استراتژی حل‌وفصل آن را تضعیف نمی‌کند.

باتوجه به اینکه این نهادهای ناظر درباره شدت مشکل سیتی گروپ اختلاف نظر دارند، احتمال نمی‌رود این بانک فعلا با جریمه مواجه شود. ولی، مانند گلدمن ساکس، سیتی گروپ نیز ملزم شده است تا این مسائل را تا تاریخ اول ماه سپتامبر حل کند.

سیتی گروپ سه سال قبل 400 میلیون دلار از سوی «دفتر کنترل ارز» برای مشکلات مربوط به روش‌های جمع آوری و ثبت داده‌های خود جریمه شد. با اینحال، این بانک هنوز این مسائل را حل نکرده است.

سیتی گروپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که نسبت به رفع نگرانی‌های نهادهای ناظر کاملا متعهد است: ما ایمان داریم که سیتی می‌تواند بدون تاثیر سیستمی نامطلوب یا نیاز به سرمایه مالیات دهندگان حل‌وفصل مالی را انجام دهد.

«برنامه‌های حل‌وفصل» به دنبال بحران مالی سال 2008 برای جلوگیری از ریسک سقوط کل سیستم در مواجه با شکست بانک‌های بزرگ ایجاد شد. از آن زمان، بانک‌ها باید هرسال برنامه‌های خود را برای تصویب ارائه دهند.

اینکه نهادهای ناظر کاستی‌های موجود در برنامه‌های حل‌وفصل مالی را با جریمه‌های اندک اعلام کنند غیرمعمول نیست. در سال 2016، درمیان هشت بانک بزرگ، سیتی گروپ تنها بانکی بود که فدرال رزرو، FDIC یا هر دو رگولاتور، برنامه حل‌وفصل آن را مورد تقصیر قرار ندادند. نهادهای ناظر مجددا در سال 2020 مسائل مربوط به چندین بانک را بدون رد رسمی هیچ یک از برنامه‌های حل‌وفصل مشخص کردند.