به گزارش اکوایران، بانک مرکزی ژاپن در اقدامی نرخ بهره معیار خود را افزایش داد و از برنامه‌هایی برای به نصف رساندن خرید اوراق رونمایی کرد که نشان‌دهنده عزم این نهاد برای عادی‌سازی سیاست پولی است.

به نوشته بلومبرگ، بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره سیاستی را از محدوده صفر تا 0.1 درصد تا 0.25 افزایش داد. این نهاد همچنین اعلام کرد خرید اوراق ماهانه خود را تا سه ماهه اول 2026 تا سه تریلیون ین (معادل 19.6 میلیارد دلار) کاهش خواهد داد. این درحالی است که خرید اوراق آن درحال حاضر تقریبا دوبرابر این مقدار است.

هم ین و هم قیمت سهام پس از اعلام این تصمیم افزایش یافتند، به طوری که تا ساعت 2:34 دقیقه به وقت محلی هر دلار آمریکا به 153.03 ین رسید و شاخص سهام Topic نیز حدود 0.6 درصد رشد کرد که عمدتا تحت تاثیر افزایش سهام بانک‌ها بود.

ین ژاپن

بازده اوراق دولتی 10 ساله نیز پس از این تصمیم به بالاترین حد روزانه خود رسید، درحالی که بازده اوراق دوساله به بیشترین حد خود در طول 15 سال گذشته رسید.

این تصمیم نشان‌دهنده اراده کازائو اویدا، رئیس این نهاد برای ادامه روند عادی‌سازی پس از سال‌هایی است که بانک مرکزی سیاست انبساطی (پایین نگه داشتن نرخ بهره) را دنبال می‌کرد که آخرین نرخ بهره منفی جهان را تا ماه مارس امسال داشت. حرکت‌های روز چهارشنبه به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه یک افزایش نرخ بهره دیگر ممکن است امسال در راه باشد دامن زد.

ساعاتی پیش از شروع جلسه فدرال رزو، موضع انقباضی آقای اویدا می‌تواند نقطه عطفی برای ین باشد؛ چراکه معامله‌گران برای کاهش شکاف نرخ بهره آمریکا –ژاپن موضع گرفته‌اند. پس از نیمه اول سال که ین حدود 12 درصد در مقابل دلار افت کرد این ماه 5 درصد نسبت به آن تقویت شده است.

هرگونه سیگنال فدرال رزرو مبنی بر احتمال کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر از کاهش شکاف نرخ بهره حمایت خواهد کرد و می‌تواند سبب تقویت ین شود. درحالی که نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن با استاندارهای جهانی پایین است، درحال حاضر در بالاترین سطح خود از سال 2008 قرار دارد.

بانک مرکزی ژاپن همچنین پس از یک دوره طولانی خرید دارایی که سبب شد بیش از نیمی از اوراق قرضه ممتاز کشور در اختیار آن داشته باشد، با برنامه کاهش خرید اوراق قرضه راهی را برای انقباض کمی آغاز کرده است.

سرعت اولیه کاهش خرید اوراق کمتر از انتظارات بود، ولی این طرح نسبت به سایر پیش‌بینی‌های بازار برای به نصف رساندن خرید اوراق در طول یک دوره دوساله بسیار تهاجمی‌تر بود.

به گفته یک اقتصاددان ارشد در Itochu Research Institute، احتمال یک افزایش دیگر نرخ بهره در سال جاری افزایش یافته است که می‌تواند در اکتبر یا دسامبر باشد.

بانک مرکزی ژاپن به‌روز رسانی چشم‌انداز تورم سه ماهه خود را برای اندازه‌گیری تورم هسته تقریبا بدون تغییر نگه داشت و پیش‌بینی کرد که رشد قیمت‌ها برای کل دوره پیش‌بینی تا مارس 2027 حدود 2 درصد باقی خواهد ماند.

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی در شرایطی صورت گرفت که اویدا از سوی حزب لیبرال دموکرات حاکم برای تغییر سیاست تحت فشار قرار داشت. برخی از افراد بانفوذ حزب اخیرا از بانک مرکزی خواسته بودند تا برای حمایت از ین و کنترل تورم کشور سیاست انقباضی در پیش گیرد که نشان دهنده نگرانی آنها درباره نقش ین در افزایش هزینه‌های زندگی است.

میزان محبوبیت کابینه نخست وزیر فومیو کیشیدا با شکایت‌هایی از افزایش تورم کشور آسیب دیده است. هزینه‌های زندگی در ژاپن بیش از دو سال است که مطابق با هدف 2 درصدی بانک مرکزی یا فراتر از آن افزایش یافته است و خانوارها را برآن داشته تا بودجه‌های خود را محدودتر کنند. مخارج مصرف کنندگان ژاپنی در تمام فصول 12 ماهه منتهی به ماه مارس کاهش یافته است.

با توجه به اینکه حدود 70 درصد از وام‌های مسکن در ژاپن به نرخ‌های شناور وابسته هستند و همین مساله پرداخت‌های وام مسکن خانوارها را افزایش خواهد داد. پس ‌ندازکنندگان نیز از طرفی بازده بالاتری از سپرده‌های بانکی خود دریافت خواهند کرد.