به گزارش اکوایران، جروم پاول اعلام کرد که زمان آن فرا رسیده است تا فدرال رزرو نرخ بهره کلیدی خود را کاهش دهد، و به این شکل انتظارات مبنی بر اینکه مقامات بانک مرکزی آمریکا کاهش نرخ بهره را از ماه آینده آغاز می‌کنند تایید و قصد خود را برای جلوگیری از سردتر شدن بازار کار روشن کرد.

به نوشته بلومبرگ، رئیس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه در سخنرانی خود در «نشست سالانه جکسون هول» اعلام کرد: زمان برای تعدیل سیاست فرا رسیده است؛ جهت مسیر (کاهش نرخ بهره) مشخص است و زمان بندی و سرعت کاهش‌های نرخ بهره بستگی به داده‌های بعدی، چشم انداز درحال تحول و تعادل ریسک‌ها دارد.

آقای پاول همچنین پیشرفت‌های اخیر در تورم را تایید کرد، که پس از وقفه در ابتدای سال مجددا به روند کاهشی بازگشت: اعتماد من به این مساله که تورم در مسیری پایدار به سمت نرخ 2 درصدی حرکت می‌کند بازگشته است.

عکس العمل بازارها به اظهارت پاول

پس این سخنان بازده اوراق خزانه داری ریخت، درحالی که شاخص S&P 500 سهام ایالات متحده افزایش یافت. دلار نیز با کاهش مواجه شد.

معامله گران سواپ قیمتگذاری خود برای چشم انداز کاهش نرخ بهره تا پایان 2024 را ثابت نگه داشتند. و احتمالات برای کاهش 0.25 واحد درصدی نرخ بهره در ماه سپتامبر نیز ثابت باقی ماند.

درحالی که این اظهارات در کوتاه مدت برای بازارهای مالی شفافیت ایجاد کرد اما سرنخ های اندکی درباره اینکه فدرال رزرو پس از جلسه ماه سپتامبر چطور پیش خواهد رفت ارائه داد.

با اینحال، این سخنرانی تایید کرد که فدرال رزرو در آستانه یک نقطه بازگشت مهم در مبارزه دوساله خود علیه تورم قرار دارد. در بیشتر این زمان، بازار کار آمریکا بطور شگفت آوری مقاوم بود، بطوری که به مقامات فرصت داد تا بر کاهش تورم به سمت هدف 2 درصدی بانک مرکزی تمرکز کنند.

فدرال رزرو برای حمایت از هدف خود نرخ بهره معیار را بین 5.5-5.25 درصد حفظ کرد، که سبب افزایش هزینه‌های وام گیری در سراسر کشور شد.

با اینحال، با نزدیک شدن تورم به هدف آن، شکاف‌هایی در بخش اشتغال ظاهر شده است، بطوری که چندین تن از مقامات فدارل رزرو نگران هستند که نرخ‌های بهره بالا اکنون تهدیدی برای پایداری قدرت اقتصاد محسوب می‌شود. سیگنال‌های نگران کننده شامل گزارش ناامیدکننده اشتغال ماه گذشته بود که بازارهای مالی را آشفته کرد.

جروم پاول اعلام کرد: بانک مرکزی به دنبال از رونق افتادن بیشتر بازار کار نیست و از آن استقبال نمی‌کند؛ با اینحال، سرد شدن بازار کار «غیرقابل انکار» است.

محور سیاست

پس از تاخیر در پاسخگویی به افزایش تورم در طول همه گیری کرونا، اظهارات آقای پاول نشان می‌دهد که مقامات فدرال رزرو امیدوارند که اکنون که رشد قیمت‌ها روبه کاهش است از اشتباه سیاستی دیگری جلوگیری کنند. موفقیت یا شکست آنها تعیین می‌کند که آیا «فرود نرم» محقق خواهد شد یا خیر؛ شاهکار نادری که در آن تورم بدون وارد کردن اقتصاد به رکود کاهش پیدا می‌کند.

رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود اعلام کرد که هدف آنها بازگردادن پایداری قیمت‌ها در عین حفظ بازار کار قوی، و اجتناب از افزایش شدید بیکاری است، که مشخصه دوره های کاهش تورم قبلی بوده است که انتظارات تورمی به خوبی تثبیت نشده بود: درحالی که کار کامل نشده است، پیشرفت خوبی به سمت نتیجه داشته‌ایم.

اکثریت قریب به اتفاق مقامات فدرال رزرو در آخرین نشست خود در ماه گذشته معتقد بودند که در صورتی که داده‌های اقتصادی مطابق انتظارات باشد کاهش نرخ بهره احتمالا در ماه سپتامبر مناسب خواهد بود.

درحالی که تورم همچنان بالاتر از هدف بانک مرکزی آمریکاست، از اوج 7.1 درصدی خود در سال 2022 تا حد زیادی بازگشته است. شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو (شاخص قیمت مصرف شخصی) رشد 2.5 درصدی سالانه را ثبت کرده است.

مسیر پیش‌رو

نظرات آقای پاول احتمالا از سوی آمریکایی‌ها مورد استقبال قرار خواهد گرفت که با نرخ های بهره بالا وام مسکن، خودرو، کارت‌های اعتباری و سایر وام های آنها را تحت تاثیر قرار داده است. سرمایه گذاران عمدتا کاهش 0.25 واحد درصدی نرخ بهره را در جلسه ماه آینده «کمیته بازار باز فدرال» پیش بینی می‌کنند.

با اینحال، سوالات درباره مسیر پیش‌رو همچنان باقی مانده است و آقای پاول هیچ شفافیت بیشتری ارائه نکرد.

سرمایه گذاران درحال بررسی این موضوع هستند که آیا یک گزارش منفی دیگر از بازار کار، فدرال رزرو را مجبور خواهد کرد تا نرخ های بهره را بیش از حد معمول، 0.5 واحد درصد کاهش دهد. موضوع مهم دیگر این است که سیاستگذاران چگونه با سرعت و اندازه کاهش های نرخ بهره در ماه‌های بعدی پیش خواهند رفت.

رئیس فدرال رزرو گفت که سیاستگذاران هرکاری بتوانند برای حمایت از بازار کار قوی انجام می‌دهند، چراکه اقتصاد به سمت ثبات قیمت‌ها پیش می‌رود.