به گزارش اکوایران، داده‌های مربوط به مشاغل آمریکا مهم ترین داده‌های هفته پیش‌رو برای سرمایه گذاران جهانی محسوب می‌شود. اما سرمایه گذاران چه انتظاری از این داده‌ها دارند و تحقق یا عدم تحقق آن چه اثری روی بازارهای خواهد گذاشت.

«شاخص مدیران خرید بخش تولیدی آمریکا» از موسسه ISM روز سه شنبه منتشر خواهد شد. این شاخص ماه قبل کاهش محسوسی را تجربه کرد و به 46.8 رسید. با اینحال، در این ماه بازار انتظار دارد شاخص مدیران خرید بخش تولید کمی رشد کرده و به 47.5 برسد. ولی این ماه بخش اشتغال این شاخص برای بازار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، که ماه قبل 43.3 منتشر شد. اگر این داده موسسه ISM کمتر از 43 منتشر شود نگرانی بازار را از مساله اشتغال به همراه خواهد داشت، و می‌تواند موقتا روی بازار اثرگذار باشد.

آمار «فرصت‌های شغلی خالی در آمریکا» که روز چهارشنبه منتشر شود نیز از جمله داده‌های مورد نظر فعالان بازار در این هفته است. انتظار می‌رود از 8 میلیون و 184 هزار فرصت شغلی در ماه قبل کاهش یافته و به 8 میلیون و 100 هزار برسد؛ اگر این اتفاق بیفتد چندان روی بازار اثری نخواهد داشت. ولی چیزی که برای بازار اهمیت دارد نرخ ترک کاری است که افراد به امید گرفتن شغل دیگر کار قبلی را ترک می‌کنند. معمولا زمانی که بازار کار پویاست این آمار بالاتر است و اگر این تمایل کم شود نگرانی در بازار کار دیده می‌شود و نشان می‌دهد تقاضای خوبی در بازار کار وجود ندارد. انتظار می‌رود نرخ ترک کار در آمریکا از 2.1 به 2 درصد کاهش یافته باشد.

photo_2024-09-02_09-52-35

«نرخ استخدام» نیز از جمله داده‌های مهم اشتغال در آمریکاست که این هفته برای بازارها حائز اهمیت است. نرخ استخدام در ماه گذشته کاهش شدیدی را ثبت کرد که اگر دوران کرونا حذف شود به کمترین میزان خود از سال 2014 رسید. این داده در ماه‌های قبل مسیر نزولی را طی کرده است که علت آن عمدتا تغییر رژیم اقتصادی بعد از کرونا بوده است، ولی از اینجا به بعد می‌توان گفت به حالت عادی رسیده است، بنابراین کاهش بیشتر آن جای نگرانی دارد.

«شاخص مدیران خرید بخش خدمات آمریکا» نیز از جمله داده‌های مهم اقتصادی بازارها در هفته پیش‌روست که روز پنج شنبه منتشر می‌شود و انتظار بازار مبنی بر تغییرات اندک آن است. بخش اشتغال این شاخص نیز این هفته برای بازار اهمیت دارد بطوری که اگر نسبت به ماه قبل کاهش یابد می‌تواند برای بازار مهم باشد.

«آمار اشتغال» نیز در روز جمعه منتشر خواهد شد. نرخ بیکاری آمریکا در چندماه گذشته رشد پیدا کرده است. براساس «قانون سام» زمانی که میانگین نرخ بیکاری سه ماهه از پایین ترین نرخ بیکاری سال گذشته بیش از نیم درصد رشد کند رکود اقتصادی اتفاق افتاده است. به علت اینکه درحال حاضر این شرایط وجود دارد بازار ماه گذشته به این قانون واکنش زیادی نشان داد و این ماه نیز مورد توجه است.

«تعداد شغل‌های ایجاد شده» نیز مورد توجه سرمایه گذاران است. ماه گذشته 114 هزار شغل ایجاد شد و انتظار بازار این است که به 160 هزار برسد

برخی از تقویم های اقتصادی انتظار دارند که «نرخ بیکاری» بدون تغییر 4.3 درصد منتشر شود و برخی نیز انتظار دارند  4.2 درصد باشد که اگر این اتفاق بیفتد «قانون سام» کاهش پیدا نمی‌کند چراکه میانگین سه ماهه اخیر را در نظر می‌گیرد. اگر نرخ بیکاری 4.2 درصد باشد بازار به این سمت حرکت می‌کند که فدرال رزرو یک کاهش نرخ بهره خواهد داشت؛ ولی اگر 4.3 درصد منتشر شود احتمال اینکه دو کاهش نرخ بهره دوباره در بازار قیمتگذاری شود افزایش می‌یابد، حتی درحالی که نرخ بیکاری رشد نکرده است. اگر نرخ بیکاری 4.4 باشد باز نگرانی رکودی در بازار طغیان خواهد کرد و بازار بسیار پرنوسان خواهد شد.

«شاخص اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی» نیز سیگنال خوبی برای پیش بینی مسیر اشتغال محسوب می‌شود که از سوی موسسه conference Board منتشر می‌شود.

نکته دیگر داده درآمد است که «تغییرات میانگین درآمد ساعتی» را نشان می‌دهد. ماه گذشته رشد میانگین درآمد ساعتی  به 3.6 درصد کاهش یافت، که نزدیک به قبل از کروناست، بنابراین از جانب رشد دستمزدها نگرانی فشار تورمی نخواهیم داشت. بازار انتظار دارد این داده 0.3 درصد صورت ماهانه رشد داشته باشد.

در حالت کلی اگر وضعیت اشتغال طبق داده‌های انتظاری بازار باشد ولی رشد درآمد کاهش یابد انتظار بازار به سمت دو کاهش نرخ بهره خواهد رفت. بنابراین بازار باید همه داده‌ها را کنار هم بررسی کند. به این صورت که نتیجه گیری این است که آیا وضعیت اشتغال آمریکا به سمت رکود یا کاهش رشد می‌رود یا وضعیت خوبی را دارد؛ که در این صورت شاخص‌های بورسی می‌توانند رشد کنند؛ احتمال عدم رشد طلا وجود دارد، ولی شاخص دلار می‌تواند رشد کند چراکه اقتصاد چین شرایط نگران کننده‌ای دارد و در اقتصاد اروپا نیز احتمال کاهش نرخ بهره بیشتر دیده می‌شود.