به گزارش اکوایران، اقتصاددانان شرکت گلدمن‌ساکس پیامدهای احتمالی اقتصادی پیروزی جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر را بررسی کرده‌ و هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی دونالد ترامپ، تولید ناخالص داخلی آمریکا ممکن است ضربه‌ای بخورد.

به گفته این اقتصاددانان، اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود و کنترل دولت را به دست بگیرد یا دولت تقسیم‌شده‌ای داشته باشد، تأثیر منفی تعرفه‌ها و سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی بر رشد اقتصادی از تأثیر مثبت حاصل از حفظ بیشتر معافیت‌های مالیاتی فراتر خواهد رفت. به نوشته بلومبرگ، آنها برآورد کرده‌اند که رشد تولید ناخالص داخلی در نیمه دوم سال آینده با کاهش 0.5 واحد درصدی مواجه خواهد شد و اثرات آن تا سال 2026 کاهش خواهد یافت. در این سناریو، ترامپ 20واحد درصد تعرفه‌ها بر چین را افزایش خواهد داد، همچنین تعرفه‌های بیشتری بر واردات خودرو از مکزیک و اتحادیه اروپا اعمال خواهد کرد و کاهش مهاجرت باعث کاهش رشد نیروی کار خواهد شد.

سناریوی برد هریس

در صورت پیروزی کامالا هریس و کنترل دموکرات‌ها بر هر دو مجلس کنگره، "هزینه‌های جدید و افزایش اعتبارهای مالیاتی برای طبقه متوسط به‌طور کمی بیش از کاهش سرمایه‌گذاری به دلیل افزایش نرخ‌های مالیاتی شرکتی، جبران خواهد شد" و این باعث "افزایش جزئی رشد تولید ناخالص داخلی در سال‌های 2025-2026" خواهد شد.

اگر هریس در سناریویی با دولت تقسیم‌شده، که جمهوری‌خواهان کنترل حداقل یک مجلس کنگره را در اختیار داشته باشند، پیروز شود، "تأثیرات تغییرات سیاستی کوچک و خنثی خواهند بود."

کمپین ترامپ اظهار داشت که پیش‌بینی‌کنندگان نتوانسته‌اند افزایش رشد پس از پیروزی او در سال 2016 را پیش‌بینی کنند. آنها اشاره کردند که "این نخبگان وال‌استریت بهتر است سوابق خود را بررسی کنند و به نقاط ضعف کارهای قبلی خود اذعان کنند اگر می‌خواهند پیش‌بینی‌های جدیدشان به عنوان قابل‌اعتماد تلقی شوند."

سخنگوی کمپین هریس نیز اعلام کرد که "کارشناسان چپ، راست یا میانه، توافق دارند که پیروزی ترامپ می‌تواند منجر به یک فاجعه اقتصادی شود که شامل افزایش سرسام‌آور بیکاری، انفجار تورم، بدهی‌های تصاعدی و احتمال رکود اقتصادی است.

چشم‌انداز مهاجران

با توجه به اینکه رئیس‌جمهور جو بایدن در حال حاضر گام‌هایی برای محدود کردن مهاجرت برداشته است، گلدمن انتظار دارد که دولت هریس نظارت بر کاهش ورودی‌های جدید به 1.5 میلیون در سال را ادامه دهد - که همچنان بیشتر از متوسط حدود یک میلیونی قبل از پاندمی است. با این حال در صورت پیروزی ترامپ، دولت او به احتمال زیاد باعث کاهش شدیدتر مهاجرت به 1.25 میلیون یا - اگر جمهوری‌خواهان کنگره را به دست بگیرند و منابع بیشتری برای اجرای قوانین مهاجرت فراهم کنند - به 750,000 در سال خواهد شد.

کاملا هریس

 

به رغم وجود نرخ‌های بهره بالا، افزایش مهاجرت توسط بسیاری از اقتصاددانان به عنوان عاملی برای رشد قوی اشتغال در ایالات متحده در سال‌های اخیر تلقی شده است.

سیاست‌های تجاری

در سیاست تجاری، گلدمن‌ساکس انتظار افزایش تعرفه‌ها در صورت پیروزی هریس را ندارد.

تعرفه‌های احتمالی ترامپ بر چین، اتحادیه اروپا و مکزیک منجر به افزایش تورم در حدود 0.3 تا 0.4 واحد درصد خواهد شد. یک تعرفه جهانی 10 درصدی اضافی که نامزد جمهوری‌خواه پیشنهاد داده است، تأثیر بزرگ‌تری خواهد داشت، اگرچه زمان بیشتری می‌برد تا اعمال شود.