به گزارش اکوایران، این تنها فست فودهای بزرگ نیستند که آمریکایی ها عاشق آن هستند، آنها خودروهای شاسی بلند بزرگ و وانت‌های پیکاپ را نیز به خودروهای کوچک ترجیح می‌دهند.

یافته‌های شرکت تحقیقاتی JATO Dynamics نشان می‌دهد حدود 8.7 میلیون از این خودروها در سال 2023 وارد جاده شدند که نیمی از فروش خودروهای جدید را تشکیل می‌دهند. گرچه خودروهای اروپایی نیز بزرگ‌تر شده‌اند ولی آمریکایی‌ها همچنان پیشتاز هستند. در سال 2022 میانگین وزن خودروهای فروخته شده در آمریکا 1.857 کیلوگرم بوده است که حدود 20 درصد بیش از میانگین وزن خودروهای اروپایی است. خیابان‌های عریض، پارکینگ‌های بزرگ و حتی قوانین نیز با این علاقه آمریکایی‌ها هماهنگ هستند. ولی به گفته نشریه اکونومیست، خلا قانونی که به مدت 50 سال فروش خودروهای بزرگ را در آمریکا تشویق کرده است به زودی کوچک خواهد شد. اما آیا باعث می‌شود که آمریکایی‌ها خودروهای کوچک‌تر بخرند؟

در سال 1973 کشورهای عربی تولیدکننده نفت، فروش نفت به آمریکا را متوقف کردند تا آن را برای حمایت از اسرائیل و جنگ یوم کیپور مجازات کنند، که نتیجه آن افزایش شدید قیمت سوخت، صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها و رکود عمیق اقتصادی بود. در سال 1975، دولت آمریکا در پاسخ به این بحران استانداردهای سوختی روی خودروها اعمال کرد. تا سال 1985، همه مدل‌های جدید خودرو باید به 27.5 مایل با هر گالون بنزین می رسیدند که بالاتر از میانگین 13 مایل با هر گالون بود. امروز اما قانون 40 مایل در هر گالون را الزام می‌کند. تولیدکنندگان مجبور شدند برای افزایش بهره وری از موتورهای پیچیده‌تری استفاده کنند که خودروهایشان را گران‌تر می‌کرد. دولت اما برای کاهش فشار بر کسب‌وکارهای کوچک که به خودروهای بزرگ وابسته بودند، «وانت‌های سبک» را معاف کرد؛ هر وسیله‌ای که بتواند خارج از جاده استفاده شود و وزن آن کمتر از ۸۵۰۰ پوند (۳۸۵۵ کیلوگرم) باشد؛ که به معنای معافیت شاسی‌بلندها بود.2022-Ford-F-250-638563883483309015_2-690x520

باتوجه به اینکه ساخت وانت‌های سبک که استانداردهای زیست محیطی کمتری دارند سودآورتر از ساختن خودروهای کوچک پاک است خودروسازان مدل‌های بزرگ‌تر از جمله شاسی بلندها را به بازار عرضه کردند و آنها را نمادی از آمریکایی بودن نشان دادند که نماد آزادی، قدرت و ماجراجویی هستند. تا سال 2002، وانت‌های سبک، نسبت به خودروهای معمولی سهم بیشتری از خودروهای سبک را داشتند. پس از شوک قیمتی دهه 1970، تا دهه 1990 بنزین در آمریکا نسبت به سایر کشورهای ثروتمند ارزان‌تر شد بنابراین هزینه راندن خودورهای بزرگ‌تر خریداران را منصرف نمی‌کرد. این مدل‌ها برای زندگی در حومه شهر مناسب هستند و مصرف‌کنندگان آن‌ها را ایمن می‌دانند. حتی وقتی آمریکایی‌ها می‌خواهند خودروهایی را بخرند که از استانداردهای بهره‌وری معاف نیستند، همچنان به سدان‌های بزرگ علاقه دارند و خودروهای کوچک شهری تنها ۸ درصد از فروش خودروها را در سال ۲۰۲۳ تشکیل داده است؛ در حالی که این نسبت در اروپا ۳۶ درصد بوده است.

این شرایط اما برای محیط زیست زیان‌بار بوده است، چراکه حدود 60 درصد گازهای گلخانه‌ای آمریکا از خودروها و سایر وسایل نقلیه سبک منتشر می‌شود. این مساله برای ایمنی سایر کاربران جاده‌ها هم بد است چراکه اگر با خودروهای سنگین برخورد کنند احتمال مرگ آنها بیشتر است. طبق مطالعه‌ای از دانشگاه هاوایی، احتمال مرگ عابران پیاده در صورت برخورد با وانت‌های سبک، 70 درصد بیشتر از خودروهای معمولی است.

105715493-GettyImages-867126698

اما قوانین موافق خودروهای بزرگ بنزینی درحال تغییر است. «آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا» که محدودیت‌های انتشار کربن در خودروها را تعیین می‌کند سال گذشته اعلام کرد که استانداردها را سخت‌تر خواهد کرد و تعریف «وانت سبک» را نیز محدودتر می‌کند. این آژانس قرار است قوانین نهایی را امسال منتشر کند. محدودیت انتشار دی اکسیدکربن برای خودروها اکنون 161 گرم در هر کیلومتر است درحالی که این محدودیت برای وانت‌های سبک 276 گرم است. انتظار می‌رود آژانس حفاظت از محیط زیست این شکاف را تا سال 2032 به‌شدت کاهش دهد، که خودروسازان را مجبور می‌کند از موتورهای با بهره وری بالا در مدل های بزرگ خود می‌کند که قیمت آنها را در مقایسه با خودروهای کوچک افزایش خواهد داد. به اعتقاد این آژانس، قوانین جدید آنچنان سخت هستند که تغییر به خودروهای برقی را تسریع می‌کنند بطوری که تا سال 2032 دوسوم خودروهای جدید برقی خواهند بود.

با اینحال، این تغییر ممکن است تأثیر چندانی بر اندازه خودروها نداشته باشد. بسیاری از خودروهای محبوب، مانند فورد  F-150، همچنان  «وانت سبک» محسوب می‌شوند و از استانداردهای بهره‌وری پایین‌تر و در نتیجه هزینه‌ها و قیمت‌های کمتر بهره‌مند خواهند شد. همچنین خودروهای برقی نیز با مشکل وزن مشابه خودروهای معمولی روبه‌رو هستند. از سوی دیگر، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا انتشار غیرمستقیم دی اکسید کربن خودروهای برقی را تنظیم نمی‌کند، با اینکه مدل‌های سنگین‌تر به برق بیشتری برای شارژ نیاز دارند و باتری‌های بزرگ‌تری می‌خواهند که حاوی فلزات کمیاب بیشتری هستند. بنابراین تغییر قوانین احتمالا نمی‌تواند به تنهایی سلیقه آمریکایی‌ها برای خودروهای بزرگ را تغییر دهد.

24_ASC_feature_2