به گزارش اکوایران، براساس تازه‌ترین آمارها، «تورم هسته چین» به کمترین میزان خود در طول سه سال قبل رسید و به درخواست‌ها برای تقویت مخارج خانوارها دامن زد، چراکه «ضعف تقاضا» در کشور هدف رشد اقتصادی سالانه آن را تحت فشار قرار داده است.

اداره آمار چین روز دوشنبه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده هسته (که قیمت‌های پرنوسان غذا و انرژی را در نظر نمی گیرد) در ماه گذشته تنها 0.3 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. شاخص کل قیمت‌ها اما رشد 0.6 درصدی را ثبت کرد، با اینحال همچنان پایین‌تر از انتظارات بود.

این ارقام به همراه هم شواهد بیشتری از تقاضای ضعیف مصرف کننده در دومین اقتصاد بزرگ جهان فراهم می‌کند و می‌تواند درخواست‌ها برای اقدامات بیشتر برای جلوگیری از چرخه منفی کاهش درآمد شرکت‌ها، دستمزدها و مخارج را افزایش دهد.

به گفته میشل لام، اقتصاددان چین در شرکت خدمات مالی Societe Generale، فشارهای کاهش تورم در چین درحال پایدار شدن است، که می‌تواند به مارپیچ نزولی قیمت-دستمزد دامن بزند و به پاسخ سیاستی اساسی‌تری نیاز دارد.

تورم چین

واکنش بازارها به داده‌های تورمی

شاخص CSI 300 چین پس از انتشار این آمار با 1.1 درصد کاهش مواجه شد بطوری که در آستانه سقوط به پایین‌ترین سطح خود در پنج سال گذشته قرار گرفت، چراکه احساسات منفی در بحبوجه کمبود درآمد و بهبود اقتصادی همچنان در بازار وجود دارد.

یوان نیز در معاملات داخلی و خارج  اندکی تضعیف شد، و بازده اوراق دولتی 10 ساله چین روی 2.13 درصد اندکی نوسان داشت، که به پایین سطح تاریخی آن نزدیک شده است.

براساس شاخص ضمنی تولید ناخالص داخلی، که شاخصی از قیمت‌های کل اقتصاد است، اقتصاد چین درحال مبارزه با طولانی‌ترین روند کاهش قیمت‌ها از سال 1999 است.

ضعف در تقاضای مصرف و سرمایه گذاری سبب جنگ قیمتی شدید در بخش‌هایی چون انرژی خورشیدی و خودروهای برقی شده است. که شانس چین برای رسیدن به هدف رشد اقتصادی 5 درصدی‌اش را کاهش می‌دهد، چراکه مصرف کنندگان خریدهای خود را به تعویق می‌اندازند و مشاغل نیز دستمزدها را کاهش می‌دهند.

طبق داده های رسمی، قیمت وسایل نقلیه 5.5 درصد و قیمت تلفن و تجهیزات ارتباطی 2.1 درصد کاهش داشته است.

افزایش اندک در قیمت‌های مصرف کننده نیز عمدتا از سوی افزایش هزینه‌های غذا در بحبوحه گرمای شدید هوا و بارندگی‌های شدید بوده است.

کاهش بیش از انتظارات قیمت‌های تولیدکننده

قیمت‌های درب کارخانه نیز همچنان منفی باقی مانده است بطوری که شاخص قیمت تولید کننده 1.8 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است درحالی که پیش بینی بیشتر اقتصاددانان کاهش 1.5 درصدی بوده است.

یی گانگ، رئیس سابق بانک مرکزی چین هفته گذشته از سیاست‌گذاران خواست تا بر مبارزه با فشارهای تورمی تمرکز کنند، که اظهارنظر نادری از سوی یک شخصیت برجسته چینی است.

او روز جمعه در نشستی در شانگهای تصریح کرد که چین با مشکل ضعف تقاضای داخلی مواجه است، به ویژه در بخش مصرف و سرمایه‌گذاری، بنابراین این شرایط نیازمند سیاست مالی فعال و سیاست پولی تسهیل‌کننده است. او اظهار امیدواری کرد که شاخص ضمنی تولید ناخالص داخلی چند فصل دیگر مثبت شود.

اما هوی شان، اقتصاددان ارشد چین در گلدمن ساکس معتقد است این مساله به دلیل احساسات منفی و فقدان اعتماد به آینده چالش برانگیز خواهد بود. او در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت که بنظر می‌رسد تقاضای خصوصی بیش از آنچه انتظار می‌رفت درحال تضعیف است و سیاستگذاران نیز از این شرایط ناراضی هستند.