به گزارش اکوایران، از زمان ظهور اپلیکیشن‌های دوست‌یابی که به افراد این امکان را می‌دهد تا بر اساس معیارهایی مانند تحصیلات، شریک زندگی خود را پیدا کنند، آمریکایی‌ها به طور فزاینده‌ای با افرادی شبیه به خود ازدواج می‌کنند. محققان از بانک‌های فدرال رزرو دالاس و سنت لوئیس و کالج هاورفورد دریافتند که این موضوع حدود نیمی از افزایش نابرابری درآمد میان خانوارها بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ را توضیح می‌دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اقتصاددانان با استفاده از داده‌های بررسی‌های اجتماعی دفتر آمار آمریکا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱، دوره‌ای که آشنایی‌های آنلاین به سرعت رایج شد، دریافتند که زنان در انتخاب همسر بر اساس سن کمی سخت‌گیرتر شدند، در حالی که مردان در انتخاب همسر بر اساس تحصیلات کمی بیشتر دقت کردند.

اما زمانی که محققان این داده‌ها را با اطلاعات مربوط به زوج‌های متأهل از دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ مقایسه کردند، متوجه شدند که در دوره اخیر، افراد بیشتر به دنبال شرکای با سطح درآمد و تحصیلات مشابه خود می‌رفتند. و در حالی که بسیاری از افراد همچنان با کسی از همان قومیت ازدواج می‌کردند، انتخاب‌گری بر اساس نژاد به مرور زمان کمتر شد.

نابرابری

انتخاب همسر تأثیر قابل توجهی بر درآمد خانوار دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که دو عامل اصلی نابرابری از طریق انتخاب همسر آینده، تحصیلات و مهارت‌ها هستند. این عوامل با فاصله‌ی بسیار کمتر شامل درآمد و سن می‌شوند، در حالی که نژاد نقش نسبتاً بی‌اهمیتی دارد. نویسنده مشترک این مقاله، پائولینا رستپو-اچاواریا، مشاور سیاست اقتصادی در فدرال رزرو سنت لوئیس، در یک پست وبلاگ به توضیح این مقاله پرداخت.

به طور کلی، استفاده گسترده از اپلیکیشن‌های آنلاین برای یافتن شریک زندگی، به افزایش ۳ واحد درصدی ضریب جینی، که یک معیار متداول برای سنجش نابرابری درآمد است، منجر شده است.

اقتصاددانان در مقاله خود نوشتند: «ما دریافتیم که افزایش نابرابری درآمد در نیم قرن گذشته تا حد زیادی با دسته‌بندی بر اساس ویژگی‌های عمودی، مانند درآمد و مهارت، و تعامل آنها با تحصیلات توضیح داده می‌شود.»