به گزارش اکوایران، قیمت‌های 5 پوندی در لندن یا 7 دلاری در نیویورک برای یک فنجان قهوه ممکن است برای برخی غیرقابل تصور باشد، ولی باوجود طوفانی از عوامل اقتصادی و محیطی در مناطق اصلی تولید قهوه جهان این شرایط ممکن است به زودی به واقعیت تبدیل شود.

به گفته یک تحلیلگر بازار، قیمت دانه‌های رست نشده که در بازارهای جهانی معامله می‌شوند اکنون در بالاترین حد تاریخی خود است.

کارشناسان ترکیبی از عوامل چون کاهش محصول، نیروهای بازار، خالی شدن ذخایر و بدبوترین میوه جهان را مقصر این مساله می‌دانند.

اما بازار قهوه چطور به این نقطه رسید و تا چه اندازه می‌تواند روی قیمت قهوه صبحگاهی بسیاری از مردم جهان اثرگذار باشد؟

در سال 2021، یک سرمازدگی عجیب محصولات قهوه در برزیل، بزرگترین تولیدکننده دانه‌های عربیکا در جهان را از بین برد؛ دانه‌هایی که معمولا در قهوه‌های باریستا استفاده می‌شود.

این کمبود دانه به این معناست که خریداران به سمت کشورهایی چون ویتنام می‌روند، که تولیدکننده اصلی دانه‌های روبوستاست که معمولا در قهوه‌های فوری استفاده می‌شود.

قهوه

ولی کشاورزان آنجا نیز با بدترین خشکسالی در طول یک دهه مواجه هستند.

تغییرات آب‌وهوایی بر توسعه گیاهان قهوه تاثیر گذاشته است، که به نوبه خود بر محصول قهوه اثرگذار است.

و از اینرو، کشاورزان ویتنامی به سمت تولید «خارگیل» رفته‌اند؛ میوه‌ای زرد که بوی بسیار تندی دارد.

این میوه، که در حمل‌ونقل عمومی تایلند، ژاپن، سنگاپور و هنگ کنگ به دلیل بوی تند آن ممنوع است، در چین محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

کشاورزان ویتنامی کشت این میوه را جایگزین محصولات قهوه خود کرده‌اند تا از این بازار نوظهور درآمد کسب کنند. بازار خارگیل ویتنامی در سال گذشته تاکنون در چین دوبرابر شده است و برخی تخمین می‌زنند که این محصول پنج برابر بیشتر از قهوه سودآور است.

خارگیل

به گفته سازمان بین المللی قهوه، باتوج به اینکه کشاورزان تایوانی صادرات خارگیل بسیاری به چین داشتند صادرات قهوه در ماه ژوئن 50 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است و ذخایر اکنون تقریبا خالی هستند.

صادرکنندگان در کلمبیا، اتیوپی، پرو و اوگاندا افزایش یافته‌اند ولی تولیدشان به اندازه‌ای نیست که کمبود عرضه بازار را جبران کند. به این معنا که اکنون دانه‌های اربیکا و روبوستا نزدیک به بالاترین حد خود در بازارهای جهان مبادله می‌شوند.

coffee-farming-feed

سوال این است که آیا اقتصاد درحال تغییر قهوه جهان روی قیمت فنجان قهوه ما نیز تاثیرگذار است؟

پل آرمسترانگ، فروشنده عمده قهوه معتقد است که قهوه نوشان در انگلستان به زودی با چشم انداز پرداخت بیش از 5 یورو برای یک فنجان قهوه مواجه هستند.

او به بی‌بی‌سی گفته است که در کافه خودش اخیرا قیمت‌ها را افزایش داده است به این امید که قیمت‌های درخواستی را جبران کند ولی هزینه‌ها از آن زمان بدتر شده‌اند. به گفته او، برخی اوقات برخی بخش‌های صنعتی بیشتر از دیگران در معرض آسیب است: در اینجا، این مقادیر تجاری قهوه است که بیشترین اختلال را تجربه می‌کند؛ قیمت قهوه فوری و قهوه سوپرمارکتی همه افزایش یافته‌اند.

اما ارقام صنعت  نشان می‌دهند که افزایش قیمت بازار برای قهوه لزوما به عنوان افزایش قیمت‌های خرده فروشی نیست.

مدیر عامل شرکت FAFCoffees در برزیل موافق است که مصرف‌کنندگان با افزایش قیمت‌ها احساس فشار می‌کنند. اما او استدلال می‌کند که این مساله بیشتر به دلیل هزینه‌های تورمی مانند اجاره و نیروی کار است تا اینکه متاثر از افزایش قیمت دانه‌های قهوه باشد. شرکت مشاوره آلگرا استراتژی تخمین می‌زند که دانه‌های قهوه کمتر از 10 درصد از قیمت یک فنجان قهوه را تشکیل می‌دهند.

به گفته او، محصول بهاری آینده در برزیل، که یک‌سوم قهوه جهان را تولید می کند اکنون بسیار مهم است. آنچه همه به آن نگاه می‌کنند این است که باران‌ها چه زمانی برمی‌گردند. اگر زودتر برگردند، گیاهان باید سالم باشند و گل‌دهی خوبی داشته باشند. اما اگر باران‌ها تا اواخر اکتبر بیاید، پیش‌بینی‌ها برای محصول سال آینده کاهش می‌یابد و استرس بازار ادامه پیدا می‌کند.

برزیل

در بلندمدت، تغییرات آب‌وهوایی چالش‌های جدی برای صنعت قهوه جهانی ایجاد می‌کند.

مطالعه‌ای در سال 2022 نشان داد که حتی اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای را بشدت کاهش دهیم، منطقه مناسب برای کشت قهوه می‌تواند تا سال 2050 تا 50 درصد کاهش یابد.

بنابراین، درحالی که میوه خارگیل اکنون تا حدی مسوول افزایش قیمت‌هاست، اما تغییر آب‌وهوایی ممکن است در سال‌های آتی اقتصادی بودن قهوه را تحت فشار قرار دهد.