به گزارش اکوایران، بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا طرحی را برای تأمین برق 300 میلیون آفریقایی تا سال 2030 آغاز کرده‌اند. این ابتکار موسوم به ماموریت 300، هدف دارد تا 90 میلیارد دلار از منابع مختلف جمع‌آوری کند، با تعهد اولیه 30 میلیارد دلاری از سوی این دو بانک.

به نوشته بلومبرگ، «بنیاد راکفلر»، «اتحاد جهانی برای مردم و سیاره» و «انرژی پایدار برای همه»، یک مرکز کمک فنی برای حمایت از پروژه‌هایی که واجد شرایط ماموریت 300 هستند، تشکیل داده‌اند. این مرکز، برای کمک به آغاز پروژه‌ها، بودجه و تخصص ارائه خواهد کرد.

این طرح هدف دارد تا دسترسی نیمی از 600 میلیون آفریقایی که در حال حاضر به برق دسترسی ندارند را به برق فراهم کند. این امر می‌تواند گامی مهم در بهبود بهره‌وری و رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای آفریقایی باشد.

بنیاد راکفلر و اتحاد جهانی برای مردم و سیاره، 10 میلیون دلار اولیه برای حمایت از 15 پروژه در 11 کشور آفریقایی ارائه می‌کنند. این پروژه‌ها بر تأمین انرژی پاک از طریق شبکه‌های برق کوچک و سایر فناوری‌ها تمرکز خواهند داشت.

بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا، به ترتیب 25 میلیارد دلار و 5 میلیارد دلار به ماموریت 300 تعهد داده‌اند. تعهدات بیشتر در یک نشست در ماه دسامبر می‌تواند مورد تأیید قرار بگیرد و هدف جمع‌آوری 90 میلیارد دلار از منابع عمومی و تعهدات تجاری است.

این برنامه کشورها را تشویق به اجرای اصلاحاتی می‌کند که توسعه انرژی سبز را ترویج می‌کند. این اصلاحات به جذب بودجه و تضمین پایداری مالی پروژه‌ها کمک خواهد کرد.

آجای بانگا، رئیس بانک جهانی، بر نیاز به یک ائتلاف گسترده برای حمایت از گسترش دسترسی به برق در آفریقا تأکید می‌کند. او معتقد است که این ابتکار می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر توسعه و رونق قاره داشته باشد.