به گزارش اکوایران، تقویت انتظارات از اینکه فدرال رزرو نرخ‌های بهره را با سرعتی بالاتر از چیزی که قبلا انتظار می‌رفت کاهش خواهد داد سبب شد «دلار آمریکا» به از‌دست‌رفتن همه افزایش خود در سال جاری نزدیک شود.

درحالی که شاخص دلار بلومبرگ روز چهارشنبه افزایش یافت، همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح خود از ماه دسامبر قرار دارد. شاخص دلار در برابر یورو به پایین‌ترین سطح خود در یکسال گذشته نزدیک شده است درحالی که در مقابل پوند انگلستان به پایین‌ترین سطح خود در دوسال‌ونیم گذشته رسیده است.

تصمیم فدرال رزرو برای شروع تسهیل پولی با کاهش 0.5 واحد درصدی نرخ بهره روی اسکناس سبز فشار وارد کرده است و بحث درباره اندازه کاهش‌های آینده نرخ بهره نیز درحال تشدید است. معامله‌گران روز سه‌شنبه انتظارات خود را روی کاهش بیشتر نرخ بهره افزایش دادند و با احتمال 50 درصد کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره در ماه نوامبر را قیمت‌گذاری کردند.

شاخص دلار

لی هاردمن، تحلیلگر ارشد ارز در گروه مالی MUFG معتقد است که دلار آمریکا از اواخر ماه جولای تا حد زیادی تضعیف شده است چرا که بازار به سمت چشم‌انداز کاهش تهاجمی‌تر نرخ بهره از سوی «کمیته بازار باز فدرال» چرخیده است؛ به‌نظر می‌رسد دلار آمریکا در برابر تضعیف بیشتر در آینده آسیب‌پذیر است، گرچه در مقیاس معتدل‌تری خواهد بود.

گروه گلدمن ساکس هفته گذشته پیش‌بینی خود را برای دلار در برابر طیف گسترده‌ای از ارزها از جمله یورو، پوند و ین کاهش داد و گفت تصمیم فدرال رزرو نشان دهنده تمایل آن برای واکنش تهاجمی‌تر نسبت به سایر همتایان به رکود اقتصادی بود.

تحلیلگران جی‌پی مورگان نیز می‌گویند تا زمانی که داده‌های جدید بازار کار ایالات متحده شفافیت بهتری در مسیر نرخ فدرال رزرو ارائه نکند، قرار گرفتن در معرض دلار را سبک و خنثی نگه می‌دارند.

هیچ نشانه روشنی وجود ندارد که اقتصاد ایالات متحده در رکود است. با اینحال، با کاهش اشتغال، کاهش پس‌اندازهای اضافی و افزایش نرخ بزهکاری، نشانه‌های فشار درحال افزایش است. تازه‌ترین شواهد در روز سه‌شنبه نشان داد که اعتماد مصرف کننده بیشترین کاهش را در طول سه سال گذشته داشته است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که بازارها نباید فرض کنند که کاهش 0.5 واحد درصدی نرخ بهره سرعت جدید کاهش است، ولی تاکید کرد که مقامات به نظارت بر فعالیت اقتصادی ادامه می‌دهند تا تغییرات آینده نرخ بهره را تعیین کنند. معامله گرانی که به دنبال سرنخی برای مسیر دلار هستند در مرحله بعد به ارقام تورم و رشد اقتصادی آمریکا در اواخر این هفته روی خواهند آورد.

اوراق کوتاه مدت افزایش یافت، چراکه انتظارات معامله‌گران درباره کاهش بیشتر نرخ بهره تقویت شده است بطوری که بازده دوساله به پایین‌ترین میزان خود از اواخر 2022 رساند.