به گزارش اکوایران، «شاخص ترجیحی فدرال رزرو» از تورم بنیادین ایالات متحده و مخارج خانوارهای آمریکایی در ماه گذشته رشد اندکی را ثبت کرد، که براقتصادی درحال سرد شدن اشاره دارد.

مطابق داده‌های اداره آمار اقتصادی آمریکا که در روز جمعه منتشر شد، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) هسته، که اقلام پرنوسان غذا و انرژی را حذف می‌کند نسبت به ماه قبل 0.1 درصد رشد داشته است. در مقیاس سه ماهه نیز این شاخص رشد 2.1 درصدی را ثبت کرده است که مطابق با هدف تعیین شده بانک مرکزی آمریکاست.

«مخارج خانوارهای آمریکایی» نیز پس از تعدیل با تورم، رشد 0.1 درصدی را تجربه کرده است. «درآمد شخصی اسمی» نیز 0.2 درصد رشد کرد و «نرخ پس انداز» به 4.8 درصد کاهش یافت.

تورم آمریکا2

واکنش بازارها به داده‌های تورم و مخارج

بازده اوراق خزانه‌داری و شاخص دلار پس از انتشار این خبر کاهش یافتند چراکه انتظارات سرمایه گذاران از اینکه این ارقام فدرال رزرو را در مسیر کاهش‌های بیشتر نرخ بهره نگه خواهد داشت افزایش یافت، و به بحث‌ها پیرامون بزرگی این کاهش‌ها در نرخ بهره دامن زد. بانک مرکزی آمریکا این ماه نرخ بهره معیار خود را 0.5 واحد درصد کاهش داد، و مطابق معاملات آتی، سرمایه گذاران بر سر اینکه در ماه نوامبر نیز کاهشی بزرگ‌تر را اعمال خواهد کرد یا کاهش کوچکتری را انتخاب می‌کند اختلاف دارند.

کتی بوستیانچیچ، اقتصاددان ارشد شرکت خدمات مالی نیشن واید در یادداشتی آورده است: افزایش اندک در تورم مصرف کننده در ماه گذشته به خودی خود دلیل قوی برای فدرال رزرو فراهم می‌کند تا به چرخه تسهیل پولی خود ادامه دهد؛ و افزایش اندک 0.1 درصدی در هزینه‌های واقعی مصرف کننده نیز نشان می‌دهد که مصرف کنندگان در هزینه‌های خود محتاط شده‌اند و شتاب در مخارج روبه کاهش است.

شواهد سرد شدن گسترده قیمت‌ها و کاهش رشد هزینه‌های مصرف کننده

 جزئیات تورم ماه آگوست حاکی از سرد شدن گسترده قیمت‌هاست. قیمت‌های خدمات به غیر از مسکن و انرژی برای دومین ماه متوالی رشد 0.2 درصدی را ثبت کرده است. قیمت کالاها به غیر از انرژی و غذا نیز 0.2 درصد کاهش داشته است، که بیشترین کاهش در سه ماه گذشته است.

داده‌های مخارج نیز نشان دهنده اقتصادی است که به تدریج درحال افت سرعت است. هزینه‌های خدمات کل، که بخش عمده مصرف خانوار را تشکیل می‌دهد در ماه گذشته 0.2 درصد رشد داشته است که کمترین افزایش سه ماهه را از سال گذشته نشان می‌دهد. مخارج کالاها نیز پس از افزایش در ماه جولای ثابت مانده است.

دستمزدها و حقوق‌ها بیشترین رشد را از ماه می ثبت کردند. با اینحال، رشد در درآمد واقعی کاهش یافت.

نتایج نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌کنندگان انتظار دارند تورم تا اوایل سال آینده به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو بازگردد.

این داده‌ها درحالی در روز جمعه منتشر شد که بازنگری در داده‌های تولید ناخالص داخلی آمریکا در روز پنج‌شنبه رشد اقتصادی بالاتر و پس انداز بیشتر را نسبت به آنچه قبلا از 2022 و 2023 گزارش شده بود را نشان داد.