به گزارش اکوایران، نرخ برابری روبل روسیه در مقابل دلار آمریکا درحال کاهش به سمت 100 است، این درحالی است که به‌نظر می‌رسد مقامات روسیه اینبار به آن اجازه داده‌اند تا این سطح افت کند؛ سطحی که قبلا به آن واکنش سخت سیاستی نشان می‌دادند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، کاهش ارزش روبل در میانه برنامه دولت برای افزایش هزینه‌ها در سال آینده به نفع بودجه خواهد بود؛ از اینرو مقامات قصد دارند به روبل اجازه دهند تا در مقابل دلار تضعیف شود.

کاهش چشمگیر ارزش روبل روسیه

پس از اینکه صرافی مسکو معامله دلار و یورو را متوقف کرد بانک مرکزی روسیه برای محاسبه نرخ روبل به مبادلات درون بانکی وابسته شده است. تحریم‌های غرب علیه روسیه کمبود ارز خارجی را بدتر کرده است و داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که روبل درحال حاضر 9 درصد نسبت به آخرین روز معاملاتی ضعیف‌تر است.

به گفته اولگ وایوگین، مقامات ارشد سابق بانک مرکزی روسیه، در شرایط فعلی، 100 روبل در مقابل یک دلار چندان ترسناک نیست، گرچه اثرات تورمی مشخصی دارد.

روبل در این زمان در مقابل یوان چین نیز کاهش داشته است، که از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 که تحریم های فزاینده آمریکا و متحدانش علیه روسیه را برانگلیخت به عنوان جایگزینی برای ارزهایی محسوب می‌شود که از نظر کرملین «سمی» محسوب می‌شوند. روبل در بورس مسکو حدود 11 درصد در مقابل یوان چین افت کرده است.

احتمال عدم واکنش دولت به کاهش ارزش روبل

روبل سال گذشته در مقابل دلار آمریکا نرخ برابری 100 را رد کرد. بانک مرکزی روسیه با افزایش نرخ بهره معیار در جلسه اضطراری به آن پاسخ داد. دولت پس از آن کنترل‌های سرمایه‌ای سخت‌تری اعمال کرد که 43 گروه از صادرکنندگان را ملزم می‌کرد تا 80 درصد درآمدهای ارزی خود را بازگردانند و تقریبا همه آن را در بازار داخلی به روبل تبدیل کنند.

پیش‌بینی‌های وزارت اقتصاد روسیه نشان می‌دهد که دولت برای کاهش ارزش پول برنامه دارد چراکه مقامات میانگین نرخ برابری 96.5 روبل در مقابل هر دلار را برای سال آینده انتظار دارند درحالی که این نسبت درسال جاری 91.2 روبل است.

چالش‌های آشنای تجار روسیه با پرداخت‌های خارجی

به گفته دیمیتری پولوری، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت سرمایه گذاری Astra Asset Management، ضعف اخیر روبل روسیه می‌تواند نشان دهنده مشکلاتی باشد که واردکنندگان و صادرکنندگان با پرداخت‌های معاملات خارجی دارند.

پس از اینکه آمریکا در ماه ژوئن تهدید تحریم‌های ثانویه بر بانک‌های شرکای تجاری مهم روسیه را افزایش داد، مشکلات پرداختی کسب‌و‌کارها نیز افزایش یافته است. آنها اکنون ارز خارجی کمتری دریافت می‌کنند و برای بازگرداندن آن به روسیه از کشورهایی چون چین و ترکیه مشکلات بیشتری دارند.

واکنش دولت روسیه به چالش‌های تجار

دولت با اقدامات تسهیل کننده که از روبل حمایت می‌کند به این شرایط پاسخ داده است، بطوری که روز جمعه اعلام کرد که تبدیل اجباری درآمدهای صادراتی از 50 به 25 درصد کاهش یافته است.

فروش ارز توسط صادرکنندگان بزرگ روسیه تا 30 درصد در ماه گذشته کاهش داشت، چراکه بخش بزرگ‌تری از تسویه حساب‌ها به روبل انجام شد.

چشم انداز افزایش یک درصدی نرخ بهره در هفته آینده

بلافاصله پس از شروع جنگ در اوکراین نرخ برابری روبل به دلار آمریکا به 120 رسید ولی پس از اینکه بانک مرکزی نرخ بهره را با دوبرابر افزایش به 20 درصد رساند به‌سرعت بازگشت.

ممکن است نرخ بهره روسیه در جلسه هفته آتی بانک مرکزی مجددا به 20 درصد افزایش پیدا کند، چراکه بانک مرکزی در تلاش است اقتصاد برافروخته (Overheated) خود را سرد کند و تورم را که اکنون دوبرابر بالاتر از هدف 4 درصدی آن ایستاده است کاهش دهد.