به گزارش اکوایران، براساس داده‌های منتشر شده در روز سه شنبه، نرخ تورم سالانه کانادا در ماه گذشته به 1.6 درصد رسید که پایین‌تر از انتظارات بود. عمده این کاهش تورم به دنبال ارزان‌تر شدن بنزین اتفاق افتاده است درحالی که بنظر می‌رسد فشارهای قیمتی بنیادین همچنان پایدار هستند.

براساس گزارشی از رویترز، شاخص قیمت مصرف کننده کانادا نسبت به ماه قبل 0.4 درصد کاهش یافته است، این درحالی است که میزان این کاهش 0.2 درصد پیش بینی شده بود.

در آخرین گزارش اقتصادی که پیش از برگزاری جلسه تعیین نرخ بهره بانک مرکزی کانادا در 23 اکتبر منتشر شده است، داده‌های آماری کانادا نشان می‌دهد که عامل اصلی کاهش تورم کل این کشور، کاهش بیش از 10 درصدی در قیمت‌های بنزین بوده است.

این کاهش قابل توجه در قیمت بنزین ناشی از کاهش قیمت‌های نفت خام در میانه افزایش نگرانی‌ها از رشد اقتصادی ضعیف‌تر و همچنین کاهش هزینه‌های مرتبط با تغییر به ترکیبات زمستانی است.

کاهش قیمت‌های انرژی در طول دو ماه گذشته سبب شده تورم با سرعتی بیشتر از انتظارات بانک مرکزی به سمت هدف 2 درصدی آن حرکت کند. به همراه انتظارات از رشد اقتصادی ضعیف در سه ماهه سوم سال، این کاهش در تورم احتمال کاهش بزرگتر از معمول 0.5 واحد درصدی نرخ بهره را افزایش داده است.

بانک مرکزی کانادا در هر سه جلسه قبلی خود نرخ بهره را 0.25 واحد درصد کاهش داده است و بازارهای پول 68 درصد احتمال کاهش 0.5 واحد درصدی نرخ بهره را در جلسه هفته آینده آن می‌دهند.

دلار کانادا پس از منتشر شدن داده‌های تورم، در مقابل دلار آمریکا تضعیف شد و به پایین‌ترین میزان خود در 10 هفته گذشته رسید.

با اینحال، با کنار گذاشتن قیمت‌های بنزین، نرخ تورم کانادا در ماه گذشته 2.2 درصد بوده است.

شاخص‌های ترجیحی بانک مرکزی کانادا از تورم هسته، شامل CPI-median  و  CPI-trim نیز بدون تغییر بوده‌اند.

«تورم قیمت سرپناه» نیز از 5.3 به 5 درصد کاهش یافته است.

و درحالی که قیمت کالاها یک درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است، قیمت خدمات 4 درصد افزایش یافته است.