به گزارش اکوایران، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، از کارفرمایان این کشور خواست تا برای کمک به احیای رشد اقتصادی، به استخدام افراد بیشتری بپردازند و دستمزدهای بالاتری پرداخت کنند.

به نوشته بلومبرگ، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه (1 آبان) در سخنرانی خود در «گروه لابی کارفرمایان آلمان» (BDA) گفت که استخدام بیشتر کارگران ماهر از کشورهای دیگر و افزایش حداقل دستمزد می‌تواند به احیای رشد اقتصادی کمک کند. او با توجه به کاهش قدرت سنتی آلمان در تولید، خواهان همبستگی شد.

اولاف شولتس در برلین گفت: «اقتصاد در حال رکود است. ما باید با هم از این وضعیت بد خارج شویم.»

انتظار می‌رود بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال 2024 که مصادف با دومین سال کاهش تولید این کشور است، کوچک‌تر شود. بخش تولید پس از حمله روسیه به اوکراین و همچنین کند شدن اقتصاد چین، به‌شدت آسیب دیده است.

از سوی دیگر، آلمان با چالش‌های جمعیتی نیز روبه‌رو است. انتظار می‌رود این کشور در دهه آینده 7 میلیون نفر از نیروی کار خود را به واسطه بازنشستگی از دست بدهد. میزان کمبود نیروی کار ماهر به بیش از نیم میلیون نفر رسیده است و انتظار می‌رود به واسطه آن، امسال تقریبا 50 میلیارد یورو (54/1 میلیارد دلار) به اقتصاد آلمان آسیب وارد شود.

دولت شولتس قوانین مهاجرت را برای کمک به شرکت‌ها در جذب استعدادهای بیشتر از کشورهای دیگر تسهیل کرده است. شولتس این هفته با کابینه خود و یک هیئت تجاری بزرگ به هند سفر می‌کند که بخشی از آن برای ترویج مهاجرت به آلمان است.

شولتس به عنوان یکی از سیاست‌مداران حزب سوسیال دموکرات آلمان همچنین گفت: «ما به بسیاری از ذهن‌های خلاق و کارگران ماهر نیاز داریم تا در آلمان مشغول به کار شوند.»

در کنار درخواست برای استخدام بیشتر، او گفت که دستمزدها باید افزایش یابد تا افراد بیشتری را تشویق به کار کند و تقاضای داخلی نیز افزایش یابد. حزب سوسیال دموکرات به‌عنوان بخشی از پلتفرم خود برای انتخابات سال آینده میلادی، می‌خواهد حداقل دستمزد را به 15 یورو در ساعت افزایش دهد. امسال، این رقم به 12/41 یورو افزایش یافت. شولتس به کارفرمایان گفت: «می‌دانم که همیشه نظر یکسانی نداریم.»

صدراعظم آلمان در آخرین تلاش خود برای تحریک رشد و سرمایه‌گذاری، از رهبران تجاری و اتحادیه‌های کارگری دعوت کرده است تا در اواخر ماه جاری میلادی برای بحث در مورد اقدامات جدید گردهم آیند. جلسات مشابه در گذشته نتایج کمی داشته است، اما فشار برای اقدامات فوری در حال افزایش است، به‌ویژه با نزدیک شدن به رأی‌گیری در سپتامبر 2025.

شولتس گفت: «ما به رشد بیشتری نیاز داریم. کیک اقتصاد باید دوباره بزرگ‌تر شود. نتایج میزگرد آینده باید اجرا شود. این قول من به صنعت و میلیون‌ها کارمند است.»