به گزارش اکوایران آمارها نشان می‌دهد از نظر درآمد و هزینه، دهک دهم با سایر دهک ها فاصله قابل توجهی دارد، به عنوان مثال دهک پنج که به عنوان یک دهک میانی از نظر درآمدی به حساب می آید، سهمی معادل 6.8 درصد از هزینه کل کشور در سال گذشته داشته است. می توان گفت که سهم دهک های یک تا نهم از هزینه کل به نسبت مشخص و منطقی نسبت به دهک قبلی بیشتر شده، اما به یکباره سهم دهک دهم نسبت به دهک نهم جهش قابل توجهی داشته است. این امر نشان دهده شکاف درآمدی در ایران بین یک اقلیت جمعیتی و اکثریت است. طی سال گذشته کمی این شکاف بهبود یافته و سهم دهک دهم کمتر شده است.

سهم دهک دهم از هزینه کل کشور در سال گذشته 30.41 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر یک دهم جمعیت کشور در سال 1400 نزدیک به یک سوم کل مخارج صورت گرفته را انجام داده اند. بررسی ها نشان می دهد بالاترین سهم دهک دهم از هزینه کل در چند سال گذشته مربوط به سال 97 می شود، در این سال این شاخص 32.5 درصد به ثبت رسیده است. همچنین می توان گفت که این شاخص در ابتدای دهه 90 زیر 30 درصد بوده، در حالی که در سال دهه 80 نزدیک به 34 درصد بوده است.

سهم دهک اول که فقیر ترین گروه جامعه محسوب می شوند نیز در سال گذشته تنها 2.26 درصد بوده است. به طور کلی می توان گفت که سهم دهک فقیر از هزینه کل در طول یک دهه گذشته تغییر محسوسی نکرده، به گونه ای که در سال 90 این شاخص 2.6 درصد به ثبت رسیده است. اما روند ها نشان می دهد سیاست یارانه نقدی بر این سهم در ابتدای دهه اثر گذار بوده و این شاخص را از 1.9 در سال 85 به 2.6 در سال 90 رسانده است.

همچنین آمار ها نشان می دهد سهم دهک های اول و دوم روی هم از هزینه کل در سال گذشته 5.88 درصد بوده، به بیان دیگر سهم بیست درصد فقیر جامعه از درآمد و هزینه کل به 6 درصد نیز نمی رسد. این در حالیست که سهم دهک نهم و دهم به عنوان پر درآمدترین اقشار جامعه از هزینه کل در سال گذشته 46.7 درصد بوده است.

photo_2022-09-06_13-54-56