معاون توسعه نهادهای سرمایه گذاری ایران در برنامه چارسو به این موضوع اشاره دارد که شرکت ها برای تامین مالی به بازار بدهی مراجعه می کنند و در صورت افزایش بازدهی بازار بدهی شاهد افزایش هزینه تامین مالی آنها خواهیم بود. از سویی سود و زیان شرکت ها به همراه بودجه دولتی توان پرداخت ارقام بیش از ۲۷ درصد برای بازدهی نرخ اوراق بدهی را ندارد. در حال حاضر توان دولت در محدوده پرداخت ۱۵ تا ۱۶ درصد بازدهی برای این اوراق است.

میانگین سر رسیده های اوراق منتشر شده در بازار ایران به عدد ۲.۵ سال می رسد و نرخ بازدهی اوراق بازار بدهی تا قبل از سال ۱۳۹۴ که با انتشار اوراق مشارکت همراه بوده است به صورت ثابت و مشخص تعیین می گردید. اما پس از سال ۱۳۹۴ این نرخ و بازدهی تابع شرایط بازار و بانک مرکزی قرار گرفت و پس از آن نرخ های بازار بدهی دست خوش نوسانات و تغییراتی شد.

بررسی نموداری نرخ بازدهی اوراق بدهی از سال ۹۴ به بعد نشان از افت بازدهی اوراق بدهی تا سال ۹۶ را نشان می دهد از سال ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ شاهد رشد شدید در بازدهی نرخ ها هستیم به طوریکه افراد حاضر به فروش اوراق در قیمت های پایین تری بودند که این امر باعث افزایش نرخ بازدهی اوراق شده است که می توان به عللی همچون رشد بازار سرمایه و جهش های ارزی آن سال ها اشاره کرد.

نرخ بازدهی در حوالی مهر ماه سال ۱۳۹۷ به اوج خود رسید و بازدهی ۳۰ درصدی را ثبت کرد؛ اما رفته رفته این نرخ تا رسیدن به تابستان ۱۳۹۹ با کاهش همراه شد تا در نهایت در این سال به عدد ۱۴ درصدی برسد.

اما روند یکساله بازدهی اوراق از مرداد ماه ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ با نوساناتی همراه بود و در نهایت همان حوالی مرداد ماه ۱۴۰۰ ایستاده است.

این نرخ در ابتدای زمستان ۱۴۰۰ به اوج بازدهی یک ساله خود رسیده و اعداد بالای ۲۵ درصد را ثبت کرده است.