به گزارش اکوایران، بر اساس داده های اقتصادی منتشر شده در صبح دوشنبه چین توانسته است با بهبود صادرات و کنترل واردات به وجه خوبی از کاهش ارزش یوان در برابر دلار بهره برداری نماید. رشد 5.7 درصدی صادرات سپتامبر در مقابل رشد تنها 0.3 درصدی واردات موجب شده تا تراز تجاری چین بهبود 84.74 میلیارد دلاری را به ثبت برساند. با نگاهی به رشد اقتصادی سالانه نزدیک به 4 درصد هم می توان نتیجه گرفت که تقاضای بنگاه های تجاری در حال بهبود بوده است، حتی علیرغم اینکه سرمایه گذاری در دارایی های ثابت کمتر از پیش بینی 6 درصدی رشد داشته ولی با ثبت 5.9 درصد افزایش در ماه سپتامبر از 5.8 درصد ماه آگوست بهتر ظاهر شده است.

نکته جالب توجه دیگری که موید بهبود تولید است افزایش واردات مس است که رشد چشمگیر 25.6% را در سپتامبر تجربه کرده است که نشان می دهد مجموع واردات انواع فراورده های مس در ماه گذشته افزایش قابل ملاحظه یی داشته است.

البته نباید غافل بود که معمولا هر ساله در پایان تابستان بازار چین شاهد افزایش تقاضای فلزات اساسی است، ولی آنچه امسال رخ داد با توجه به پیش بینی های رکودی، بهتر از انتظار بود. داده های اداره کل گمرک چین در روز دوشنبه نشان می دهد که واردات مس، محصولات مس خام، از جمله، آند، آلیاژی، و مس تصفیه شده در ماه سپتامبر بالغ بر 509 هزار تن بوده است که در مقایسه با 498 هزار تن ماه آگوست حاکی از افزایش 2.4 درصدی است.

با توجه به افزایش سرمایه گذاری دولت در زیرساخت ها، بویژه در بخش نیروگاهی، برای تقویت بنیه اقتصادی بعنوان یک راهکار موثر در مقابله با رکود، بازارها به بسته های محرک جدید از سوی دولت چین امیدوار شده اند. دنبال کردن سیاست کووید صفر و رکود در بازار دارایی سرعت رشد اقتصاد چین را در سه ماهه دوم و سوم بشدت کاهش داد و همین امر دولت را بر آن داشت تا با محرک های جدید تقاضای کل را حمایت نماید. مرکز مالی شانگهای ارز ش سرمایه گذاری های ماه سپتامبر را 248.2 میلیارد دلار اعلام نمود که برای تحریک اقتصاد پس از کندی شدید ماه های آوریل و می صورت پذیرفت.

البته باید در نظر داشت که جهش دیده شده در ماه سپتامبر تنها ناشی از بهبود تقاضا نیست بلکه محدودیت های تولیدی که بدلیل دشواری های ماه های قبلی ایجاد شده بود هم نقش بسزایی دارد. به این ترتیب که در شروع برگشت اقتصادی، هنوز ظرفیت های تولیدی نمی توانند پا به پای تقاضای سرمایه گذاری رشد کنند و بدلیل پیشی گرفتن تقاضا شاهد بهبود داده های اقتصادی هستیم.

تقویت تقاضا در چین در حالی است که سایر اقتصادهای بزرگ همچنان از تقاضای ضعیف رنج می برند. رشد تقاضای چین برای مس موجب شد قیمت این فلز استراتژیک در بورس شانگهای از مرز 8421 دلار هم عبور نماید در حالی که در بورس کالای لندن قیمت در کف دوساله اش در حوالی 7560 دلار قرار دارد.

از طرف دیگر تنش های سیاسی بین غرب و روسیه، دو بلوک قدرتمند شرق را به هم نزدیک تر کرده و مانع تحریک های اقتصادی و تضاد منافع نیز موجب شده تا روسیه و چین راه های تازه یی را برای گسترش تجارت با یکدیگر بیازمایند. بطور نمونه واردات مس پالایش شده چین از روسیه در ماه سپتامبر به 39557 تن رسید که نسبت به ماه قبل 134 درصد افزایش نشان می دهد. خریداران انتظار دارند که روند رو به رشد واردات از روسیه ادامه یابد و به احتمال زیاد افزایش پرمیوم سایر معدن کاران در نقاط دیگر جهان را تا حدی خنثی کند.