سود شرکت های صنعتی چین در نه ماه اول سال جاری کاهش پیدا کرده است؛ زیرا محدودیت های ناشی از کووید و رکود در بخش املاک بر سود شرکت ها تاثیر می گذارد.

به گزارش بلومبرگ داده های اداره ملی آمار چین نشان می دهد که سود بخش صنعت در دوره ژانویه تا سپتامبر(یازدهم دی ماه تا هشتم مهر) ۲.۳ درصد در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است. سود بخش صنعت در هشت ماهه اول ۲.۱ درصد است‌ و بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت ملی آمار چین از ژوئن(یازدهم خرداد)تا کنون اطلاعات را در بازه یک‌ماهه منتشر نکرده است.

 ژو‌هونگ، کارشناس ارشد آمار در شرکت ملی آمار چین گفت: شرکت ها همچنان تحت تأثیر هزینه های بالا قرار دارند و برخی مشاغل دچار چالش های عملیاتی هستند سود شرکت ها به شدت تحت تأثیر ریسک های فزاینده محیط بیرون از شرکت قرار گرفته است.

 سود شرکت های خارجی ضعیف مانده و در دوره نه ماهه ۹.۳ درصد کاهش را ثبت کرده است در حالیکه این رقم در بازه هشت ماهه کاهش ۱۲ درصدی را ثبت کرده است علت بهبود این رقم در بازه نه ماهه نسبت به بازه هشت ماهه سیاست گذاری های تسهیل کننده دولت و بانک مرکزی چین برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

سود در شرکت های دولتی رشد ۳.۸ درصدی را ثبت کرده است این رقم در بازه هشت ماهه ۵.۴ درصد رشد داشته است.

سود شرکت های خصوصی هم ۸.۱ درصد در بازه نه ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش ان بی اس(اداره ملی آمار چین)، در ماه سپتامبر(دهم شهریور تا هشتم مهر) سود خودروسازی به خاطر بهبود زنجیره تامین و افزایش تقاضا افزایش ۴۷ درصدی داشته است.

 در ابتدای هفته جاری تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه سوم منتشر شد که بهتر از انتظار بود ولی با این حال، با پایبندی کشور چین به سیاست های کووید صفر و مسائل بازار مسکن همچنان اقتصاد این کشور تحت فشار است و ریسک های اقتصادی هم‌چنان باقی خواهند ماند. بر اساس گزارش سه ماهه تولید ناخالص داخلی در حالی رشد را تجربه کرده است که خرده فروشی، و اشتغال در این گزارش ضعیف تر از انتظار عمل کرده اند و رکود در بخش املاک هنوز هم دردسر ساز است.

آمارهای تجاری در ماه گذشته نیز بهتر از انتظار بوده ولی سرعت آن در حال کاهش است زیرا تقاضای جهانی به خاطر بروز رکود در جهان در حال کاهش است.

در شرایط کنونی قیمت مواد خام اولیه کاهش پیدا کرده است که بر میزان سود تاثیر میگذارد با کاهش تورم برخی شرکت ها بهای تمام شده دچار مشکل شده و و حاشیه سود کاهش پیدا کرده است.

اقتصاددانان معتقد هستند که تا زمانیکه سیاست کووید صفر پابرجاست کاهش مصرف و عدم تقاضای موثر به عنوان مانع در برابر بهبود معنادار و پایدار در اقتصاد وجود خواهد داشت.

با این حال رییس جمهور شی جین پینگ در بیستمین کنگره حزب کمونیست از تغییر استراتژی چین در این حوزه سخن نگفت.