به گزارش اکوایران؛ مسعود میرکاظمی با اشاره به جلسه هم‌اندیشی امروز مجلس و دولت گفته، جلسات دولت و مجلس به ویژه اینکه در فصل بودجه سال 1402 و لایحه برنامه هفتم هستیم، برای هماهنگی‌ها لازم بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره زمان ارائه لوایح بودجه 1402 و برنامه هفتم اظهار کرده که هر دو در حال آماده شدن است؛ از امروز رسیدگی به بودجه در دولت شروع می‌شود و به محض اتمام بودجه، بررسی برنامه آغاز خواهد شد، بررسی برنامه در سازمان برنامه و بودجه از سال گذشته شروع شده و پس از اینکه سیاست‌ها ابلاغ شد، برنامه براساس سیاست‌ها در حال تنظیم شدن است امیدواریم در کوتاهترین زمان بتوانیم هر دو را به مجلس ارائه کنیم.

میرکاظمی با اعلام 30 درصدی میزان تحقق قوانین برنامه‌ در شش دوره گذشته گفته، برنامه هفتم مسئله‌محور است و اقتصاد و معیشت مردم محور آن است البته این موضوع به این معنا نیست که سایر موضوعات مطرح نمی‌شود اما اولویت اصلی اقتصاد و معیشت است.

براساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه به خبرگزاری خانه ملت، در حال پیگیری چند موضوع کلیدی در برنامه هفتم هستیم که بتوانیم به نتیجه برسانیم به طور مثال رشد اقتصادی برای ما مهم است، موضوع انرژی یکی از محورهای اصلی است و مباحثی مانند معدن و مسکن نیز مسائل کلیدی است، با برخی چالش‌ها نیز مانند تنش آبی روبه‌رو هستیم که باید در برنامه دیده شود.

با توجه به صحبت‌های امروز میرکاظمی، قانون برنامه توسعه از قوانین بالادستی است و لوایح بودجه سالانه (سنواتی) باید براساس قوانین برنامه توسعه پنج ساله تدوین شود.

باتوجه به تاریخ ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه در فروردین 1396، این سند بالادستی در فروردین امسال منقضی شد و دولت باید در نیمه اول سال لایحه برنامه هفتم را به مجلس می‌برد.

حال دولت دو راه پیش رو دارد: اول اینکه با دریافت مجوز مجلسی‌ها مبنی بر تمدید قانون برنامه ششم توسعه، لایحه بودجه 1402 را به مجلس تقدیم کند تا روند بررسی آن آغاز شود. دوم اینکه در صورت عدم رضایت مجلس به گزینه اول، به بودجه دودوازدهم در ابتدای سال 1402 رضایت دهد و بررسی لایحه بودجه 1402 به دو ماه ابتدایی سال آینده موکول شود.