به گزارش اکوایران، لایحه بودجه 1402 دولت پس از یک ماه تاخیر سرانجام 21 دی توسط ابراهیم رئیسی به مجلس تقدیم شد. در این لایحه سهم «سازمان اورژانس کشور» 881 میلیارد و 916 میلیون و 800 هزار تومان برآورد شده که در مقایسه با رقم 415 میلیارد و 738 میلیون و 700 هزار تومانی بودجه 1401، بیش از دو برابر افزایش یافته است.

سهم «اورژانس استان تهران» در بودجه 1402، هزار و 147 میلیارد و 659 میلیون و 600 هزار تومان برآورد شده که نسبت به رقم 774 میلیارد و 804 میلیون و 800 هزار تومان نزدیک یک و نیم برابر شده؛ اما با وجود افزایشِ کمتر، همچنان اختلاف معناداری با بودجه اورژانس کل کشور دارد.

البته «جعفر میعادفر» - رئیس سازمان اورژانس کشور - درباره وضعیت بودجه این سازمان در لایحه 1402 به اکوایران گفته که «بودجه اورژانس کشور شامل دو زمینه است که بخشی از آن هزینه‌های ستادی این سازمان با رقم حدود 658 میلیارد تومان و بخش دیگر اعتبارات پایگاه‌های اورژانس در بخش بودجه دانشگاه‌هاست که 6 هزار و 900 میلیارد تومان است و هزینه‌های جاری اورژانس استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی را شامل می‌شود.»

اعتبار 3500 میلیارد تومانی برای واردات آمبولانس

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه "موضوع خرید آمبولانس در بخش اعتبارات سرمایه‌ای تملکی قرار دارد"، تصریح کرد:  در لایحه بودجه 1402 دولت 3 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای خرید آمبولانس در نظر گرفته که شامل 2 هزار میلیارد تومان از حوادث ترافیکی و هزار و 500 میلیارد تومان نیز از اعتبارات عوارض سیگار است.

به گفته میعادفر، این اعتبار با توجه به فرسودگی آمبولانس‌ها و مشکلات آنها در نظر گرفته شده است.

او ابراز امیدواری کرد که در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس نیز این اعتبارات مصوب شود تا این سازمان بتواند دست‌کم یکهزار تا یکهزار و 500 دستگاه آمبولانس خریداری کند که این کار به صورت مناقصه‌ای و با توجه به استانداردهای سازمان اورژانس، انجام خواهد شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره اعتبارات جاری این سازمان گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های سایر، در دانشگاه‌های علوم پزشکی محدود شده و صرفا در بخش درآمدها برای دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است و از طرفی سازمان درآمدزا نیست و خدمات رایگان به مردم ارائه می‌دهد، بنابراین دولت و مجلس باید کمک کنند تا اعتبارات جاری ستادی سازمان اورژانس افزایش یابد یا ردیف بودجه سایر به دانشگاه‌ها اضافه کنند تا برای هزینه‌های جاری آمبولانس‌ها در سال آینده مشکلی نداشته باشیم.

میعادفر با یادآوری اینکه اورژانس تهران یک سازمان عملیاتی است که حدود 2 هزار و 500 نفر پرسنل دارد، خاطرنشان کرد: در بخش ستادی سازمان اورژانس کشور حدود 150 نفر فعالیت می‌کنند که بخشی از اعتبارات ستادی سازمان به دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک می‌شود و انتظار داریم اعتبارات افزایش پیدا کند تا بیشتر به دانشگاه‌ها در شرایط سخت و تورمی کمک کنیم. 

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به جلسه روز یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان با مسئولان اجرایی وزارت بهداشت درباره لایحه بودجه 1402 اظهار کرد: گزارش کاملی از وضعیت اورژانس به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داده شده و نظر نمایندگان مجلس و دولت نسبت به بودجه در نظر گرفته شده برای اورژانس، مثبت است و همه به این نتیجه رسیده‌اند که به اورژانس کمک کنند.

به گفته میعادفر، مشکلات سازمان اورژانس کشور در این جلسه مطرح شد و همه در تلاش هستند که به این سازمان کمک شود که بخش عمده اعتبارات مورد نیاز آن در لایحه دیده شده و باید تلاش شود که اعتبارات هزینه‌ای افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان اورژانس کشور همچنین تاکید می‌کند که «باید راهکارهای کمک به سازمان اورژانس در کمیسیون تلفیق مشخص شود تا به کمک نمایندگان و با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده برای خرید آمبولانس، وضعیت از امسال بهتر باشد.»

اورژانس سهمی در جرایم رانندگی ندارد

میعادفر در ادامه با اعلام اینکه سازمان اورژانس سهمی در جرایم رانندگی ندارد، تصریح کرد: سازمان‌های امدادی از جمله راهداری، هلال احمر و پزشکی قانونی در جرایم رانندگی سهم دارند، اما به سازمان اورژانس سهمی تعلق نمی‌گیرد.

او می‌افزاید: با توجه به اینکه اورژانس به طور سالانه حدود 600 هزار مصدوم حوادث رانندگی را به مراکز درمانی منتقل می‌کند، امیدواریم که از اعتبارات جرایم رانندگی در بودجه سال 1402 بخشی نیز در اختیار اورژانس کشور قرار دهند.

نگرانی سخنگوی کمیسیون بهداشت از حذف اورژانس هوایی

از طرفی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس درباره جلسه این کمیسیون برای بررسی وضعیت بودجه بخش سلامت در لایحه بودجه 1402 کل کشور، به خبرگزاری خانه ملت گفته هرچند پیش‌بینی بودجه حداقلی 1.5 همت برای خرید آمبولانس از نقاط قوت بودجه سال آینده است، اما جوابگوی نیاز کشور نیست.

زهرا شیخی گفته برای راه‌اندازی واحدهای جدیدالاحداث دانشگاهی 507 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، در حالی که نیاز اصلی این بخش 5 هزار میلیارد تومان بوده و میان این اعداد فاصله زیادی وجود دارد.

او از حذف ردیف‌های مقیمی، متخصصان، ماندگاری پزشکان و اورژانس هوایی ابراز نگرانی کرده و گفته که منابع عمرانی متناسب با هزینه‌ها و تورم، پیش‌بینی نشده است و این موضوع کندتر شدن روند بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌ها، بویژه پروژه‌های درمانی را در پی خواهد داشت.