به گزارش اکوایران، پس از آنکه دولت در شهریور افزایش 38 درصدی را به علاوه 515 هزار تومان در حقوق بازنشستگان کارگری لحاظ کرد، بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار دریافت معوقات پنج ماه خود به صورت یکجا شدند اما این مابه‌التفاوت حقوق پس از کش و قوس‌های فراوان قرار شد به صورت ماهانه تا پایان سال پرداخت شود. 

سرانجام آنطور که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بود، پرداخت معوقات بازنشستگان این سازمان از ماه آبان شروع شد که قرار بود تا اسفند ادامه داشته باشد.

در روزهای گذشته برخی بازنشستگان از واریز نشدن معوقات مربوط به بهمن انتقاد کرده بودند که در این رابطه علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران، به «اکوایران» گفت: معوقات مربوط به بهمن با تاخیر یکی دو روزه واریز شده که با واریز آخرین مرحله از این معوقات در ماه اسفند، معوقات پنج ماهه بازنشستگان سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی تسویه می‌شود. 

دهقان‌کیا درباره رقم عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: مبلغ عیدی یک میلیون و 800 هزار تومان است که برای همسر رقم 500 هزار تومان و به ازای هر فرزند 200 هزار تومان نیز به این مبلغ افزوده می‌شود.

به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران، طبق اعلام مسئولان وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، از اواخر هفته آینده به احتمال زیاد پرداخت عیدی بازنشستگان آغاز خواهد شد.

دهقان‌کیا با بیان اینکه «اعتراض بازنشستگان درباره رقم عیدی را به گوش مسئولان تامین اجتماعی رسانده‌ایم»، تصریح کرد: تامین اجتماعی اعلام کرده که بازنستگان هر آنچه در زمان شاغل بودن مشمول بیمه بودن باید به آنها پرداخت شود، عیدی و پاداشی که در زمان اشتغال دریافت می‌کردیم مشمول بیمه نبوده و الان هم نیست.

طبق این گفته‌ها، تامین اجتماعی اظهار کرده که منابع مالی آن از محل حق بیمه کارگران و مشمولان قانون کار است و در قانون تامین اجتماعی نیز آمده که هر آنچه از حقوق مشمول بیمه می‌شود را در زمان بازنشستگی پرداخت می‌کنند. بر این اساس مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز مانند عیدی بازنشستگان کشوری و لشکری پرداخت می‌شود.

بر اساس اظهارات دهقان‌کیا، برای حقوق و دستمزد رایزنی‌‌ها ادامه دارد و هنوز عدد و رقمی برای سال 1402 اعلام نشده است. 

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران درباره افزایش حقوق بازنشستگان تصریح کرد: شورای عالی کار در هر صورت هر تصمیمی بگیرد مشمول ماده 111 قانون تامین اجتماعی - که شامل حداقل‌بگیران است - نیز می‌شود، اما در رابطه با ماده 96 که شامل سایر سطوح بازنشستگان است، حقوق به نسبت افزایش هزینه زندگی باید افزایش یابد. با این حال هنوز به عدد و رقم مشخصی نرسیده‌ایم.

گفته می‌شود که ظاهراً دولت تصمیمی گرفته و منتظر بازخورد این تصمیم در سطح عمومی است که اگر مشکلی پیش نیاید احتمالا همان 20 درصد برای کارگران نیز اعمال می‌شود اما در صورت مخالفت کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی، حتما تجدیدنظر می‌کند.

همچنین تاکید شده است که تبعیت از افزایش 20 درصدی حقوق در لایحه بودجه برای مشمولان قانون کار، خلاف ماده 41 قانون کار و ماده 96 تامین اجتماعی است و کانون بازنشستگان خواستار اجرای قانون از سوی وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی است.