به گزارش اکوایران، اگر مصوبه بند (و) تبصره 12 لایحه بودجه سال آینده آنگونه که نمایندگان در صحن علنی مجلس به تصویب رساندند مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد، معافیت مالیاتی برای کارکنان بخش های دولتی و غیردولتی 10 میلیون تومان خواهد بود و به این ترتیب، آن دسته از افرادی که درآمد ماهیانه تا 10 میلیون تومان دارند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

هرچند کمیسیون تلفیق درآمدهای ماهانه بیش از 7 میلیون تومان را مشمول مالیات عنوان کرده بود اما نمایندگان در صحن علنی، سقف معافیت مالیاتی را به درآمدهای ماهانه زیر 10 میلیون تومان افزایش دادند. با این اقدام نمایندگان در صحن علنی، مجموع درآمد پیش بینی شده برای دولت از محل مالیات بر درآمد کارکنان کاهش می یابد.

 از سوی دیگر نمایندگان نرخ مالیات بر درآمد را به صورت پلکانی و در 4 پله تعریف کردند به نحوی که افراد با درآمد بالاتر، مشمول مالیات با نرخ بالاتری نیز خواهند شد.

 

1

مالیات حقوق بگیران در پله اول

بر اساس مصوبه مجلس،  افرادی که درآمد ماهانه آنها در سال آینده از 10 میلیون تومان بیشتر و تا 14 میلیون تومان باشد، مشمول مالیات 10 درصدی نسبت به مازاد 10 میلیون تومان (سقف معافیت مالیاتی) می شوند. برای مثال اگر درآمد کارکنان بخش های دولتی و غیردولتی به صورت ماهانه 11 میلیون تومان باشد، 100 هزار تومان مالیات می پردازند. بنابر این نرخ، مالیات افراد با حقوق 12 میلیون تومان، 200 هزار تومان خواهد بود و آنها که درآمد ماهانه 13 یا 14 میلیون تومان دارند، به ترتیب مالیات300 و 400 هزار تومانی می پردازند.

مالیات 15 درصدی در پله دوم

از سوی دیگر، مجلسی ها به مالیات 15 درصدی برای درآمدهای بالای 14 میلیون تا 23 میلیون تومان رای موافق دادند. به یک معنا، افراد در این پله درآمدی با درآمد 16 میلیون تومانی، ماهانه 700 هزار تومان از درآمد خود را به دولت مالیات می دهند. این مالیات برای آنها که درآمد 18 میلیون تومانی دارند، میلیونی می شود و ماهانه یک میلیون تومان از حقوقشان بابت مالیات بر درآمد کسر خواه شد.

همچنین مجلس برای پله سوم، نرخ مالیات 20 درصدی نسبت به مازاد سقف پله دوم را تصویب کرده است.

افرادی مشمول این نرخ از مالیات هستند که در ماه درآمد بیش از 23 میلیون تومان تا 34 میلیون تومان در سال آینده دارند. آنچنان که در نمودار پیداست، یک کارمند بخش دولتی یا خصوصی، اگر در سال آینده درآمد ماهانه اش 24 میلیون تومان باشد، نزدیک به 2 میلیون تومان از حقوق ماهانه خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت خواهد کرد. سهم مالیات برای افراد دارای درآمد 28 میلیون تومانی، 2 میلیون و 750 هزار تومان است و 3 میلیون پانزده هزار تومان هم به عنوان مالیات از حقوق افرادی که ماهانه 30 میلیون تومان درآمد دارند کسر می شود.

مالیات مدیران

آنچنان که در  بند (و) تبصره 12 لایحه بودجه سال آینده به تصویب رسیده است، در سال 1402 مالیات بر درآمد آن دسته از کارکنان بخش دولتی و غیردولتی که ماهانه بیش از 34 میلیون تومان دریافتی دارند، 30 درصد محاسبه خواهد شد. استدلال مجلس برای تعیین این نرخ مالیاتی در پله چهارم، دریافت مالیات بیشتر از افرادی است که در رده مدیران قرار دارند. مجلس این روش مالیات ستانی از محل درآمد کارکنان بخش های دولتی و غیر دولتی را عادلانه و به نفع گروه های درآمدی پایین تر، توصیف می کند.