به گزارش اکوایران؛ احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرده که صادرات و ارزآوری کشور این روزها بر شانه‌های فعالان اقتصادی است که امیدوارم چه در وزارت اقتصاد و چه در سایر نهادها با برطرف کردن موانع بتوان بستر فعالیت آنها را فراهم کرد.

براساس اظهارات وزیر اقتصاد، تلاش دولت سیزدهم این بوده که به سوی پیشرفت و تحقق اهداف حرکت کرد که با توجه به مسائلی که در شش ماه گذشته رخ داده، در پایان سال با اتفاقات ناگواری برای مردم و فعالین اقتصادی روبرو شدیم؛ از جمله تلاطم نرخ ارز و افزایش تورم‌ که رسیدن به اهداف را دشوار کرد.

به گفته خاندوزی، این اتفاقات و مشکلات در حوزه اقتصاد با یک دست حل نمی‌شود و نیاز به شما به عنوان مهم‌ترین بازیگران اقتصاد است. معتقدم که با یک الگو نمی‌توان کل کشور و کل فعالیت‌های اقتصادی را مدیریت کرد.

وزیر اقتصاد تاکید کرده که منافع ارزی صادرکنندگان بایستی به خزانه برگردد تا واردکنندگان هم از ارز استفاده کند.

براساس اظهارات خاندوزی، این جلسات باید منجر به یک همکاری دو طرفه بین دولت و بخش خصوصی شود و در نهایت بخش خصوصی به آینده فعالیت خود امیدوارتر باشد و دولت هم تقویت شود.

وزیر اقتصاد مدعی شده که در سال آینده به بی‌ثباتی ارزی غلبه می‌کنیم، هرچند این موضوع با شرایط تحریم‌های خارجی و هجمه‌های دشمن که برای ما وارد می‌شود، دشوار است.

به گفته خاندوزی، ایجاد بستر و تسهیل فعالیت اقتصادی وظیفه ما دولتی ها است تا بار مضاعف از دوش تولیدکننده و صادرکننده برداشته شود و در وزارت اقتصاد تمام تلاش ما این است که ساعت و روزهای ترخیص کالا از گمرک را هم کاهش دهیم.

واگذاری ۳۵ اختیار وزیر اقتصاد به استان‌ها

وزیر اقتصاد درباره مشکلات دستورالعمل‌های ابلاغ شده از پایتخت به مرزنشینان، گفته که استراتژی تمرکز زدایی را بایستی به طور جدی دنبال کنیم؛ معتقدم که بروکراسی پیچیده تمرکزگرا، باعث شده استان‌ها به گروگان گرفته شوند، از این رو اختیارات هر استان را بیشتر می‌کنیم و ۳۵ اختیار وزیر اقتصاد و دارایی را به استان‌ها واگذار کردیم.

براساس اظهارات خاندوزی، برنامه‌های دولت و وزارتخانه در ظاهر پراکنده‌اند، اما مهره‌های یک تسبیح هستند. بنابراین بایستی ملاحظات ملی را هم در هر فعالیتی در نظر بگیریم، برای مثال در خصوص واردات ته‌لنجی‌ها باید منافع ملی و کشور را هم در نظر بگیریم نه تنها منافع یک استان را.

وزیر اقتصاد خواستار هم‌صدایی دولت و بخش خصوصی شده و تاکید کرده که در دولت و بین نهادها مناقشه است و بخش خصوصی و دولتی برای تسهیل امور و حذف امضاهای طلایی باید همصدایی داشته باشند.

بخشنامه‌ها عامل سردرگمی فعالان اقتصادی 

براساس اظهارات خاندوزی، موضوع مالیات بر ارزش افزوده فعالان اقتصادی از لحاظ وزارت اقتصاد حل شده و مصوبه‌ای برای آن داریم که پیگیریم که ارزش‌افزوده‌های مضاعف برای فعالان اقتصادی ابلاغ نشود.

طبق اعلام شادا، وزیر اقتصاد گفته که در یازده ماه امسال در هر روز  یک بخشنامه صادر شده که بخش اعظم آن برای بخش اقتصادی بوده که همین موضوع فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده که پس از این سفر، جلوی ابلاغ بخشنامه های غیرضروری و غیرقانونی را خواهیم گرفت.