به گزارش اکوایران، هزینه‌های تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته 11.3 درصد بیشتر شده است. بررسی وضعیت هزینه‌ها در تولید کارگاه‌های صنعتی، شاخصی مهم در اقتصاد ایران تلقی می‌شود که نشان می‌دهد هزینه تولیدات در این بخش چه تغییری را رقم زده است.

هزینه‌های تولید از مهمترین شاخص‌های کلان اقتصادی است که رشد آن می‌تواند بر تولید و در ادامه بر قیمت مصرف‌کننده اثرگذار باشد.

بررسی تورم نقطه‌ای تولید‌کننده کارگاه‌های بزرگ صنعتی

محاسبات صورت گرفته طی دو سال گذشته نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای سه ماهه تولیدکننده کارگاه‌های بزرگ صنعتی پس از  آنکه یک رکورد منفی را در تابستان سال گذشته تجربه کرد، دوباره مسیر صعودی پیدا کرده و به 11.3 درصد در پاییز امسال رسیده است. به بیان ساده‌تر میانگین قیمت کالاهای تولیدی در کارگاه‌های صنعتی‌ در پاییز سال گذشته نسبت به میانگین قیمت این کالاها در پاییز  سال 1400 به میزان 11.3 درصد افزایش یافته است.

روند افزایشی این شاخص در بخش صنعت نشان می‌دهد هزینه تولید محصولات صنعتی در بالاترین سطح دوساله قرار گرفته است و به باور کارشناسان می‌تواند منجر به رشد تورم در سال‌های بعد شود.

بررسی تورم تولیدکننده از این نظر اهمیت دارد که به عنوان یک شاخص پیش‌نگر برای تورم مصرف کننده در ادبیات اقتصادی شناخته می‌شود و نشان می‌دهد افزایش قیمتی که در کالاهای تولید شده مبادی صنعتی رخ می‌دهد، با یک اختلاف زمانی به کالاهای مصرفی مصرف‌کنندگان می‌رسد و در نهایت این تغییرات قیمت را مصرف‌کنندگان به وضوح لمس خواهند کرد.  

تورم

کمترین و بیشترین تورم نقطه‌ای تولیدات کارگاه‌های بزرگ صنعتی در نه ماهه 1401 

مطابق آمار بانک مرکزی، تورم کل تولیدکننده صنعت در نه ماهه اول 1401 نسبت به نه ماهه اول 1400 بیش از 8 درصد تغییر کرده است. به بیان دیگر، قیمت کالاهای صنعتی در درب کارخانه در سه فصل ابتدایی سال گذشته نسبت به سه فصل ابتدایی  سال 1400 به طور متوسط 8.3 درصد افزایش داشته است.

در میان گروه‌های صنعتی، با توجه به اینکه  هر یک از این گروه‌ها ضریب اهمیتی متفاوت در محاسبه تورم کل صنعت دارند. سه گروه تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر، تولید سایر وسایل نقلیه، تولید سایر مصنوعات، تورم نقطه‌ای ۹ ماهه بیش از 20 درصدی را تجربه کرده‌‌اند و در این میان تولید سایر وسایل نقلیه با رقم 38.5 درصدی بیشترین تورم را در ۹ ماه اول سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 1400 ثبت کرده است.

علاوه بر آن، تولید چرم و مصنوعات چرمی (کیف، کفش، چمدان) و صنایع تولید مواد غذایی نیز به ترتیب با 0.9 و 1.8 درصد کمترین تورم را در ۹ ماه نخست سال گذشته  نسبت به ۹ ماهه اول سال 1400 ثبت کرده‌اند.

همچنین در این بررسی مشاهده می‌شود  فقط گروه تولید داروها و فرآورده‌های دارویی شیمیایی و گیاهی در ۹ ماهه اول 1401 نسبت به ۹ ماهه اول 1400، تورم منفی را تجربه کرده است و معادل 8.2 درصد کاهش یافته است.