به گزارش اکوایران بنا به گزارش منتشر شده پژوهشکده پولی و بانکی از وضعیت تولید صنعتی، رشد تولید کالاهای مصرفی در اقتصاد ایران به حدود 20 درصد رسیده است. بررسی ها نشان می دهد در تمامی ماه های سال گذشته رشد تولید اقلام مصرفی روندی صعودی را تجربه کرده و از حدود منفی 20 درصد به ارقام فعلی رسیده است. به بیان دیگر در سال گذشته رشد تولید این اقلام حدود 40 درصد بالاتر آمده است.

روند رشد تولید اقلام سرمایه ای نیز در سال گذشته از فروردین تا دی ماه کاملا صعودی بوده است. در بهمن ماه شاهد کاهش نرخ رشد در این گروه از کالا ها بودیم اما بار دیگر در اسفند رشد تولید اقلام سرمایه ای صعودی شده است. بر اساس آمار ها نرخ رشد کالاهای سرمایه ای در اسفند ماه در قله چندین سال گذشته اقتصاد ایران قرار دارد. همچنین رشد تولید کالاهای واسطه ای نیز در نیمه دوم سال 1401 روندی نزولی را آغاز کرد، این روند تا اسفند ماه نیز ادامه دار بوده است.

رشد تولید اقلام واسطه ای در فروردین 1401 پس از گذشت نزدیک به یکسال به بالاتر از 4 درصد رسید و از اردیبهشت تا شهریور ماه در بین کانال رشد یک تا 5 درصد قرار داشت که در مهر ماه کمی کاهش پیدا کرده و به حدود 3 درصد رسیده است. اما رشد تولید کالاهای سرمایه ای در سال جاری روندی کاملا صعودی داشته و از رشد منفی در فروردین ماه به حدود 50 درصد رسیده، این در حالیست که رشد تولید کالاهای سرمایه ای در اقتصاد ایران در سال گذشته بسیار پر نوسان بوده است. تولید صنایع را می توان بر اساس ماهیت و کارکرد محصولات به سه گروه کالا های مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای تقسیم کرد. از آنجایی که عوامل اثر گذار بر روی این کالا ها با همدیگر متفاوت است، طبیعی است که روند های متفاوتی داشته باشند. از این رو بررسی تولیدات در این طبقه بندی ها می تواند به درک عوامل مؤثر بر روند تغییرات تولید کمک کنند. به عنوان مثال کالاهای واسطه ای در ایران عموما کالاهای صادراتی هستند و هر زمان که رشد اینگونه کالاها بالا می روند نشان از رونق گرفتن صادرات در کشور دارند.

Untitled