به گزارش اکوایران، دلار آمریکا در معاملات اول صبح اروپا در روز جمعه کاهش یافت و بخشی از سودهای شب گذشته را پس داد. شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر ارزیابی می کند، 0.1 درصد کاهش یافت و در 101.785 بسته شد.

جهش ادعای بیکاری در ایالات متحده، افزایش تورم تولیدکننده

داده‌های اخیر نشان می‌دهد که مطالبات بیکاری جدید در ایالات متحده در یک سال و نیم سال به بالاترین حد خود رسیده است، در حالی که قیمت‌های تولیدکننده در ماه آوریل افزایش متوسطی را نشان دادند. این پویایی ها نشان دهنده توقف احتمالی استراتژی انقباض پولی فدرال رزرو در ماه ژوئن می باشد، چشم اندازی که دلار را در طول سال تحت فشار قرار داده است.

علیرغم فشار کلی، دلار در روز پنجشنبه افزایش یافت و شاخص به بالاترین حد خود از دوم ماه می رسید که ناشی از عدم اطمینان پیرامون سقف بدهی ایالات متحده بود. با به تعویق افتادن جلسه برنامه ریزی شده بین رئیس جمهور جو بایدن و قانونگذاران ارشد، نگرانی ها از تمام شدن پول دولت فدرال تا اول ژوئن افزایش می یابد، مگر اینکه سقف بدهی افزایش یابد.

بانک مرکزی انگلیس در میان تورم دو رقمی نرخ بهره را افزایش داد

بانک مرکزی انگلیس با افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره به تورم دو رقمی مداوم واکنش نشان داد و دوازدهمین افزایش متوالی خود را رقم زد. با این حال، تحلیلگران ING پیشنهاد می کنند که تورم ممکن است در سال جاری به سرعت شروع به کاهش کند، که نشان دهنده یک اوج بالقوه در چرخه انقباض BoE است.

سایر پویایی های ارز: EUR، JPY، AUD، و CNY

در سایر حرکات ارزی، یورو/ دلار و دلار/ ین هر دو 0.2 درصد افزایش یافتند، در حالی که ین به دنبال افزایش متوسط هفتگی در تقاضای امن است. در همین حال، AUD/USD 0.1 درصد کاهش یافت. جفت USD/CNY پایین تر شد اما نزدیک به 7 سطح حیاتی ماند که نشان دهنده عدم اطمینان در مورد سرعت و قدرت بهبود اقتصادی چین است.

نفت: آخرین تحولات در بخش عرضه نفت ایالات متحده

خطوط لوله نفت از میدان اصلی شیل ایالات متحده به هیوستون که با نصف ظرفیت کار می کرد، اکنون به ظرفیت کامل رسیده است. تولید رو به رشد به طور قابل توجهی خطوط منتهی به Corpus Christi، مرکز اصلی صادرات تگزاس جنوبی را اشغال کرده است.

صادرات نفت خام آمریکا در ماه مارس به بالاترین حد خود یعنی حدود 4.5 میلیون بشکه در روز رسید. این افزایش در درجه اول ناشی از بازگشت تقاضای چین و قیمت رقابتی نفت ایالات متحده بود. تحریم های اعمال شده بر نفت خام روسیه توسط اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز به افزایش تقاضا کمک کرد.

خطوط لوله نفتی که از حوضه پرمین در غرب تگزاس تا کورپوس کریستی امتداد می‌یابند، به دلیل تمایل خریداران به نفت سبک و شیرین، با ظرفیت بیش از 90 درصد کار می‌کنند. به گفته تحلیلگران صنعت، این باعث شده است که کشتیرانان مسیرهای جایگزین را کشف کنند.

هیوستون، که سابقاً قطب اصلی صادرات ایالات متحده بود، هنوز ظرفیت قابل توجهی دارد. میزان استفاده از خط لوله شهر در سال 2022 به طور متوسط 57 درصد بوده است که در مقایسه با 49 درصد در سال قبل، مطابق با پایتخت ایست دیلی، افزایش یافته است. این توسعه فرصتی را برای محصولات جدید حوزه پرمین به هیوستون باز می کند.

در سال 2022، کورپوس کریستی حدود 60 درصد از کل صادرات نفت ایالات متحده را به خود اختصاص داد که جهشی قابل توجه از 28 درصد در چهار سال قبل بود. در همین مدت، سهم هیوستون از 33 درصد به 22 درصد کاهش یافت. به گفته آرون میلفورد، مدیرعامل ماژلان Midstream Partners، با این وجود، هیوستون اکنون به عنوان بازار امکان پذیر بعدی برای نفت اضافی در حال ظهور است.

انتظار می رود در این ماه تولید نفت پرمین به رکورد 5.7 میلیون بشکه در روز برسد که از میانگین تولید روزانه نفت خام کانادا در سال گذشته پیشی بگیرد. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی می کند که تولید کلی نفت ایالات متحده در سال جاری به بالاترین میزان بی سابقه 12.53 میلیون بشکه در روز دست یابد که این امر به دلیل افزایش تقاضا و قیمت ها تحریک شده است.

توسعه زیرساخت و پایانه های جدید

تحلیلگران پیش بینی می کنند که برنامه های پیشنهادی برای گسترش کانال کشتی هیوستون، افزایش ظرفیت پالایشگاه بومونت اکسون به میزان 250000 بشکه در روز و ساخت پایانه های جدید صادرات نفت در اطراف هوستون باعث افزایش بیشتر جریان به شهر می شود.

با افزایش استفاده از خط لوله از پرمین به هیوستون، انتظار می‌رود تفاوت قیمت نفت خام غرب تگزاس اینترمدیت (WTI) در نقطه تحویل در شرق هوستون در مقایسه با میدلند در پرمین بیشتر شود. به گفته تحلیلگران، تمایل کشتی‌گیران به پرداخت هزینه بیشتر برای انتقال بشکه‌ها از حوضه به ساحل برای صادرات، موجب این تغییر خواهد شد.

شرکت های خط لوله نفت در حال بررسی توسعه ظرفیت به Corpus Christi هستند. به عنوان مثال، Enbridge در حال توسعه 200000 بشکه در روز خط لوله Gray Oak خود با 900000 بشکه در روز است و به طور بالقوه تا هوستون گسترش می یابد.


 

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید