به گزارش اکوایران؛ احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی (IsDB) اظهار کرده که دانش و پیشرفت فنی در نظریه‌های متاخر اقتصاد به عنوان عامل اصلی رشد اقتصادی قلمداد می‌شود و رشد و توسعه پایدار در گرو انتقال و تولید دانش و پیشرفت فنی است.

به گفته خاندوزی، در قرون گذشته ملل مسلمان و کشورهایی که امروز تحت عنوان جنوب از آنها یاد می شود، سهم بسیار بیشتری از امروز در تولید دانش، نوآوری و تولید در دنیا داشتند و به نوعی الگوی سایر دولت‌ها محسوب می‌شدند. 

براساس اظهارات وزیر اقتصاد، امروز کشورهای اسلامی و به طور مشخص بانک توسعه اسلامی که اساسا برای کمک به رشد و توسعه ملت‌های مسلمان تأسیس شده است، باید در جهت افزایش سهم کشورهای اسلامی در تولید دانش و پیشرفت فنی بکوشند که نتیجه آن افزایش رشد اقتصادی و سهم آنها از تولید کالاها و خدمات در دنیا و در نهایت بهبود شاخص‌های توسعه آنها خواهد شد.

خاندوزی تاکید کرده که یکی از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می‌تواند انجام دهد، تاسیس نهادها و ایجاد ابزارهای مالی برای کمک به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و انتقال و بکارگیری دانش فنی در کشورهای عضو است .

وزیر اقتصاد اظهار کرده که به طور مشخص تاسیس صندوق‌های‌خطرپذیر (venture capital fund) به صورت مستقل ذیل بانک یا مشارکت و تامین مالی صندوق‌های‌خطرپذیرفعال در کشورهای عضو در جهت ایجاد، بکارگیری و انتقال دانش می‌تواند کمک فراوانی کند. 

به گفته خاندوزی، یکی دیگر از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می‌تواند در دستور کار قرار دهد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کشورهای عضو است که این حمایت‌ها می‌تواند اعطای تسهیلات و تامین مالی مستقیم به این شرکت‌ها در راستای تقویت ساختار مالی و توانایی آنها در فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه و بکارگیری دانش‌های فنی تولید شده باشد. 

براساس اظهارات وزیر اقتصاد، علاوه بر این بانک می‌تواند در پروژه‌های مصوب تامین مالی در حوزه‌های مختلف، امتیازاتی برای شرکت‌های خصوصی کشورهای عضو در مقایسه با سایر شرکت‌ها داشته باشد و در عین حال شروطی نیز برای انتقال دانش برای آنها در نظر بگیرد.

خاندوزی اظهار کرده، جمهوری اسلامی ایران با حمایت‌ها و البته محدودیت‌های بین‌المللی پیشرفت‌های چشمگیری در تولید دانش فنی، به طور مشخص در حوزه‌های فناوری‌های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، هواوفضا، دارو و تجهیزات پزشکی، رادیوداروها، سلول‌های بنیادی، نفت و گاز، سدسازی و غیره داشته و توانسته است انحصار کشورهای پیشرفته را در حوزه تحقیقات و به کارگیری آنها بشکند و منجر به تولید کالاهای و خدمات با فناوری پیشرفته شود.

به گفته وزیر اقتصاد، ایران این آمادگی را دارد که ثمره تلاش‌ها، تجربیات و یافته‌های خود در این حوزه‌ها را با کشورهای عضو و با حمایت بانک توسعه اسلامی در چارچوب تعاملات اقتصادی ارزش‌آفرین به اشتراک بگذارد.

 

هیچ توافق پایه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری، گمرکی و تجاری بین ایران و عربستان نهایی نشده است

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه اجلاس سالانه ۲۰۲۳ بانک توسعه اسلامی در جده عربستان سعودی با محمد الجدعان وزیر مالیه این کشور دیدار کرد.

وزیر مالیه عربستان سعودی در این دیدار از برقراری مجدد روابط بین ایران و عربستان ابراز خشنودی کرده و گفته که امیدواریم گام‌های سریعی در روابط با ایران برداشته شود که لازم است در این مسیر موانع اقتصادی و تجاری در برابر دو کشور برداشته شود.

الجدان با اشاره به فرصت‌های بزرگ تعاملات و همکاری بین دو کشوراظهار امیدواری کرده که به زودی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران را در ریاض ملاقات کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار از پیشرفت روابط اقتصادی بین دو کشور استقبال و اظهار کرده که توسعه روابط نه فقط برای ایران و عربستان بلکه برای کل کشورهای منطقه حائز اهمیت است و تسهیل پیوندهای اقتصادی وظیفه دولت‌هاست که این روابط دوجانبه نه تنها از منظر اقتصادی بلکه در حوزه‌های سیاسی و امنیتی دارای اهمیت فراوانی است.

خاندوزی درباره برنامه ایران در حوزه ارتباطات اقتصادی با عربستان گفته که در سطح دولتی، ایران و عربستان هیچ توافق پایه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری، گمرکی و تجاری را نهایی نکرده‌اند که لازم است در این ارتباط تفاهم‌نامه‌های سه گانه‌ای بین طرفین تدوین و امضا شود.

براساس اظهارات وزیر اقتصاد درباره تعاملات تجاری دو کشور، تاکنون پیوند تجاری خصوصی عمیقی بین دو کشور ایجاد نشده که پیشنهاد می‌کنیم طی سه ماه آینده شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر ملاقات کنند تا امکانات تجاری و سرمایه‌گذاری طرفین بررسی شده و زمینه‌های همکاری متقابل شناسایی شود.

خاندوزی با اشاره به نیازهای فوری برای همکاری در زمینه تسهیل حج و تجارت بین دو کشور به طور خاص در زمینه رفع موانع بانکی و ارزی و گسترش پروازها، گفته که باید به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفتی و استفاده از ظرفیت محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

در این دیدار طرف سعودی ضمن موافقت برای همکاری در سه زمینه گمرکی، تجاری و سرمایه گذاری ابراز امیدواری کرده که با مساعدت وزارتخانه‌های راه، نفت و حج عربستان موضوعات دوجانبه همکاری‌های مشترک را مطرح و مورد پیگیری قرار دهد.

وزیر مالیه عربستان بااشاره به زمینه‌های مختلف همکاری بین دو کشور مذاکرات صورت گرفته را حاکی از اراده ایران برای توسعه روابط با عربستان تلقی و اظهار کرده که روابط اقتصادی دو کشور نیازمند شبکه‌سازی گسترده است و در این زمینه لازم است مکانیسم شفافی برای روابط بانکی دو کشور تعریف شود و از شیوه‌های متنوعی برای حصول توافقات برای نیل به همکاری‌های تجاری استفاده برد که با مبادله هیات‌های فنی بین دو کشور نقاط مشترک همکاری های دوجانبه شناسایی و عملیاتی شود

راهکارهای خاندوزی برای کارایی بیشتر بانک توسعه اسلامی

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در میزگرد بانک توسعه اسلامی راهکارهایی عملیاتی برای تسهیل در انتقال دانش، استفاده از بخش خصوصی و تامین مالی موثرتر پروژه‌ها از سوی بانک توسعه اسلامی ارائه داد.

وزیر اقتصاد که برای شرکت در اجلاس سالیانه بانک توسعه اسلامی (IsDB) به جده عربستان سفر کرده در میزگرد بانک توسعه اسلامی با عنوان «ارتقای مشارکت‌های جنوب برای رهایی از بحران‌ها» شرکت و سخنرانی کرد.

خاندوزی به نقش همکاری‌های جنوب در بهبود انتقال دانش فیمابین کشورهای عضو و همچنین با سایر موسسات همکاری‌های جنوب-جنوب از تلاش‌های بانک برای برگزاری چنین جلسه مهمی برای هم‌اندیشی و ارائه راه‌حل‌های قوی، خلاقانه و کاربردی در جهت تقویت همکاری‌های جامع‌تر جنوب-جنوب در بحبوحه بحران‌های چندگانه قدردانی کرد.

وزیر اقتصاد اظهار کرده که اثرات مخرب این بحران‌ها بر کشورهای جنوب فزاینده بوده است، لذا تمرکز بر راهکارهای استراتژیک برای بهبود همکاری‌های فنی وانتقال دانش (همانگونه که اهمیت آن در شیوع کووید-19 برجسته شد) اثرات شگرف برای اینگونه کشورها در رهایی از بحران به همراه خواهد داشت. 

به گفته خاندوزی، با توجه به این واقعیت که بسیاری از کشورهای جنوب در حیطه انتقال دانش و کمک‌های فنی دچار تحول شده و از گیرنده صرف به فرستنده صرف تبدیل شده‌اند، تقویت گفتگو بین دولت‌های جنوب و طیف وسیعی از ذینفعان با شبکه‌سازی و ارتباط بین مراکز همکاری‌های علوم و تکنولوژی کشورها به عنوان یک راهکار ضروری به نظر می‌رسد. 

براساس وزیر اقتصاد، یک مرکز همکاری‌های فنی بین‌الملل تحت عنوان مرکز همکاری‌های علوم و تکنولوژی بین‌المللی در ساختار دولت ایجاد کرده که دارای پتانسیل‌های بالایی جهت انتقال دانش و تکنولوژی است. 

خاندوزی گفته که برخی از بانک‌های توسعه‌ای چندجانبه با عضویت غالب کشورهای جنوب نیز می‌توانند نقش کاتالیزور داشته باشند و این کشورها را در همکاری‌های جنوب-جنوب یاری رسانند و این بانک‌ها می‌توانند جهت سرعت بخشی به این مهم، راهکارهای کاملاً جدید برگزینند و به جهت‌دهی مجدد و به گسترش راهکارهای موجود بپردازند.

وزیر اقتصاد اظهار کرده که یک نمونه از راهکارهای موجود رویکرد reverse linkage است، یک مکانیزم همکاری جنوب-جنوب، محصول بانک توسعه اسلامی است، این مکانیزم جهت انتقال دانش و تبادل تجربیات فیمابین کشورهای عضو از اهمیت فراوانی برخوردار است. 

به گفته خاندوزی، میزان پروژه‌های اجراشده تحت این مکانیزم به 200 میلیون دلار می‌رسد که منابع مالی آن به صورت ترکیبی از محل منابع بانک و کشور دانش‌فرست (provider) تامین شده است. با توجه به این مبلغ اندک، در حیطه مالی باید با مشارکت کنندگان مالی اهداگران (donors) بالقوه، علاوه بر ارائه‌دهندگان خدمت مشورت شود و یک مکانیزم مالی قوی مانند ایجاد یک صندوق یا سایر راهکارهای مالی حتى تحت ابتکارات مشترک با سایر موسسات همکاری های جنوب-جنوب پیشنهاد شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرده که در عین حال بانک باید به همسویی استراتژیک منابع مالی اختصاص یافته از سوی خود با اولویت‌های بخشی و شرکتی‌اش نیز توجه کرده و اطمینان حاصل کندکه این منابع با اولویت‌های کاری بانک همخوانی داشته و می‌تواند نتایج ملموس ایجاد کند. 

براساس اظهارات خاندوزی، از نظر عملیاتی، برای تقویت سمت عرضه، یک رویکرد استراتژیک نیاز است به نحوی که با مشارکت موثرتر و تعامل با طیف وسیعتری از کشوهای دانش فرست بالقوه بر اولویت‌های استراتژیک مشترک و ارائه راهکارهای نتیجه‌بخش برای مشتریان بانک در این زمینه تمرکز کند. 

وی همچنین متذکر شد: باید در نظر داشت با توجه به تغییر پارادایم توسعه و پیشرانی بخش خصوصی در فضای اقتصاد بازار آزاد، همکاری فراگیر با بخش خصوصی برای ارائه نتیجه بهتر در این مسیر ضروری است . 

وی ادامه داد: برای سمت تقاضا ، شناسایی سیستماتیک تر نیازهای کشورهای متقاضی از طریق «سند همکاری کشوری» امکان پذیر است، به نحوی که که نهایتا همکاری سه گانه جنوب-جنوب به نحو احسن اجرایی شود.

وی گفت: در خاتمه بانک را ترغیب می نماییم یک تیم مشاور به‌کار گیرد به نحوی که میزان مشارکت اثرات تلاش‌های کنونی بانک در راستای تغییرات سیستماتیک و تحول آفرین در همکاری جنوب-جنوب را رصد و تجزیه و تحلیل کرده و راهکارهای موثرتر در این زمینه ارائه کند .

اقدامات نهایی ایران برای مشارکت در افزایش سهام سرمایه در بانک توسعه اسلامی

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس ۲۰۲۳ گروه بانک توسعه اسلامی در جده عربستان سعودی با محمد الجاسر و مدیران ارشد بانک توسعه اسلامی دیدار کرد.

در این دیدار طرفین ضمن اشاره به نقاط عطف همکاری‌های مشترک، بر رفع موانع و مشکلات مربوط در مسیر این همکاری‌ها تاکید کردند.

خاندوزی بر تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران بر تقویت همکاری‌های مشترک با این بانک و رفع مشکلات و چالش‌های در مسیر این تعاملات اشاره کرد.

وزیر اقتصاد اظهار کرده که به منظور حفظ حمایت جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های بانک در جهان اسلام، ایران به عنوان یکی از سهامداران ارشد بانک، اقدامات نهایی خود را در راستای مشارکت در افزایش سهام سرمایه بانک به مورد اجرا قرار داده و به زودی لایحه پیشنهادی دولت در این خصوص سیر مراحل تقنین را در مجلس شورای اسلامی طی می کند.

براساس اعلام شادا، رئیس بانک توسعه اسلامی در این دیدار به چالش‌های پیش روی بانک طی سال‌های همه گیری کرونا اشاره و از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده که سایر سهامداران ارشد بانک، ضمن حمایت از افزایش سهام سرمایه مزبور، تلاش کند که با ایفای تعهدات ناشی از بهره مندی از تسهیلات پروژه ای بانک، بانک توسعه اسلامی را در راستای حفظ رتبه اعتباری AAA یاری رساند.