به گزارش اکوایران، داوود منظور - رئیس سازمان برنامه و بودجه - صبح شنبه (30 اردیبهشت) در همایش معرفی سند برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، گفت: تدوین برنامه هفتم از نیمه سال گذشته آغاز شد و در جلسه امروز پیش‌نویس این برنامه تببین خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش شد لایحه برنامه هفتم را در زمانی که با مجلس توافق شده بود، یعنی تا پایان اردیبهشت امسال برای تقدیم به مجلس آماده کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به جزئیاتی از این برنامه پنج‌ساله، گفت: برنامه هفتم یک برنامه مسأله‌محور است؛ یعنی آنچه به عنوان مسأله‌های کشور در سیاست‌های ابلاغی احصا شده، به عنوان سرتیتر تنظیم برنامه هفتم است.

به گفته وی، برای کوچک‌تر کردن لایحه برنامه هفتم، بخشی از احکام، مجوزها و تکلیف در قالب مجموعه مقرره‌های مصوب دولت تنظیم شده که برای نخستین‌بار در کشور این اقدام در برنامه پنج‌ساله کشور انجام شده است. این لایحه در ۲۲ فصل و بخش تنظیم شده و نگاه اصلی در این برنامه، «حل ناترازی‌ها» در کشور است.

منظور ادامه داد: یکی از ناترازی‌های کشور در حوزه بودجه عمومی دولت است که مستلزم اصلاح ساختار بودجه است. همچنین ناترازی در بخش پولی و بانکی داریم که نیازمند اصلاح نظام بانکی و افرایش اختیارات بانک مرکزی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، ناترازی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی را یک پدیده مخاطره‌آمیز توصیف کرد و گفت: باید هرچه زودتر برای این ناترازی تدبیری صورت بگیرد. یکی از این ناترازی‌ها که در یک دهه گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، در بخش برق، گاز و ... است و با توجه به رشد مصرف و نیازهای به سرمایه‌گذاری‌های زیاد، در حال تشدید است.

وی به حوزه سلامت نیز اشاره کرد و گفت: با وجود تمام هزینه‌هایی که دولت در این حوزه انجام می‌دهد، اما هنوز رضایت خاطر در مردم ایجاد نشده است و تحول در نظام سلامت با رویکرد پاسخگویی به انتظارت جامعه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

منظور در ادامه گفت: رئیس‌جمهور در کنار ابلاغ احکام، یک سند انتظار هم ابلاغ می‌کند که بر اساس آن، هریک از وزرا و معاونان باید مسائل را پیگیری و محقق کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: تحول در نظام اداری یک از موضوعات مهمی است که در برنامه هفتم به آن پرداختیم و ابتکارهای ارزشمندی در حوزه بهره‌وری و تحول اداری دیده شده است.