بنا بر گزارش بلومبرگ ،افرادی که مستقیماً ازاین موضوع آگاه هستند رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه محمت شیمشک را به عنوان وزیر دارایی خود منصوب خواهد کرد. شیمشک وزیر دارایی سابق اردوغان و طرفدار اقتصاد متعارف است که قرارگیری او در سمت وزیر خزانه داری اعتماد بازار را پس از انتخابات به اقتصاد ترکیه بازمی‌گرداند.

افراد مطلع که به خاطر حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند که شیمشک مسؤولیت تمام سیاست های اقتصادی ترکیه در کابینه دولت را به عهده خواهد داشت.

لیر در مواجهه با اخبار به طور مختصر کمی از زیان خود در برابر دلار را جبران کرد ولی در ادامه ۰.۳ درصد در برابر دلار کاهش یافت، هزینه بیمه نکول بدهی دولت برای پنج سال آینده نیز حدود ۱۰ واحد کاهش یافت و به ۵۷۰ رسید.

دفتر اردوغان و سخنگوی شیمشک هر دو از اظهار نظر در این باره خودداری کردند. سرمایه گذاران از زمان پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که در تاریخ ۲۸ می اتفاق افتاد با کاهش ارزش لیر به پایین ترین رکورد تاریخی خود دچار مشکل شده اند.

اردوغان در سخنرانی خود پس از رای گیری متعهد شد که یک تیم مالی با اعتبار بین المللی تشکیل دهد که ثبات اقتصادی و اعتماد را افزایش دهد.

شیمشک استراتژیست سابق مریل لینچ است که به دلیل دفاع از سیاست های اقتصادی ارتدوکس مورد احترام سرمایه گذاران است و اعتبار بین المللی مناسبی دارد، او در گذشته وزیر دارایی و معاون نخست وزیر ترکیه بوده که در سال ۲۰۱۸ از سمت خود کناره گیری کرد.

شیمشک در آخرین دوره اجرایی خود در دولت سفرهای متعددی را به همراه رییس وقت بانک مرکزی به لندن انجام داد تا نگرانی سرمایه گذاران درباره جاه طلبی اردوغان برای در دست گرفتن کنترل بیشتر سیاست های اقتصادی را کاهش دهند، این نگرانی ها در آن زمان ارزش لیر را کاهش می داد.

در سال‌های اخیر در دوران ریاست جمهوری اردوغان سیاست های اقتصادی غیر متعارفی در این کشور اجرایی شده است، پایین نگه داشتن نرخ بهره علیرغم تورم بالا از جمله سیاست های متناقض اردوغان در این دوره است.

شیمشک جایگزین نورالدین نباتی وزیر دارایی ترکیه خواهد شد که از سال ۲۰۲۱ وزیر دارایی ترکیه بوده بوده است.