محمد فاضلی، جامعه‌شناس در یک میزگرد با حضور فرهاد نیلی اقتصاددان به این موضوع پرداخته است.

اقتصاد داده به معنای استفاده از داده‌های بزرگ و پیچیده برای تحلیل و پیش‌بینی رویدادها و رفتارهای اقتصادی (مردم و حاکمیت) است. این نوع اقتصاد با توجه به حجم بالای داده‌ها و سرعت بالای پردازش، قابلیت تحلیل و پیش‌بینی بهتری نسبت به روش‌های سنتی دارد؛ با توجه به اینکه داده‌ها همواره در حال جمع‌آوری و تولید هستند، این نوع اقتصاد می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای پیش‌بینی و مدیریت نه تنها اقتصاد بلکه در تمام ابعاد حکمرانی استفاده شود.

در این برنامه با وجود بررسی فرصت‌های بسیاری که اقتصاد داده‌ای برای حاکمیت و مردم فراهم می‌کند، به تهدیداتی که در این راستا وجود دارد نیز پرداخته می‌شود.

به عنوان مثال، در صورتی که داده‌های حساس یا شخصی به صورت نادرست استفاده شوند، می‌تواند به زیر سوال بردن حریم خصوصی و امنیت افراد منجر شود.

نیلی معتقد است زنجیره پردازش اطلاعات بسیار غنی شده و علیرغم عمر کم آن، جهان را متحول کرده و یک جهان تازه‌ای به موازات کره زمین و جهان فیزیکی ایجاد کرده و یک اکوسیستم جدیدی را به راه انداخته و موجب شده بازی کسب و کارها با یکدیگر، بازی مردم با حاکمیت، حاکمیت با مردم و در واقع تمام بازی‌ها عوض شود.

امکان استفاده از داده‌ها توسط حاکمیت در جهت مقاصد مثبت همانند کاهش فقر و در مقابل در جهت سوءاستفاده، از دیگر مباحثی بود که مورد بحث قرار گرفت. حاضران با اشاره به این موضوع که افراد با ورود به دنیای دیجیتال و استفاده از هر پلتفرمی در واقع یک ردپا و پروفایل از خود به جا می‌گذارند تصریح کردند که کسب و کارهای بزرگ دنیا بر اساس این داده‌ها فعالیت می‌کنند، به طور مثال آنچه که گوگل در حال خلق آن است جستجوهای افراد بوده و گوگل این جستجو و اطلاعات را که داده‌های مربوط به توجه و علایق افراد است را به دیگران می‌فروشد اما در مقابل یک سرویس جستجوی رایگان را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

ایجاد زیست دوگانه ناشی از اقتصاد داده و ریسک‌هایی که به دنبال آن است ازجمله آبرو و حیثیت افراد و دریافت تبلیغات ناخواسته‌ از دیگر موضوعات مورد بحث در این برنامه بود.

نیلی در این برنامه اظهار کرد: اقتصاد-داده در ایران بیشتر از جنبه حاکمیتی دیده شده است و بیشترین نگرانی که وجود دارد این است که این اطلاعات در جهت کنترل مردم به کار گرفته شود نه در جهت خدمت به آنها. دولت تا چه زمانی میخواهد نفت بفروشد، باید اجازه دهد از اقتصاد-داده ارزش خلق شود و داده‌های موجود در راستای خیر جمعی در اختیار تحلیلگران قرار بگیرد.

او متعقد است بخش زیادی از زیست جامعه به‌جای آنکه تبدیل به خلق فرصت شود، تحت قلمرو دولت است، دولتی که طرز استفاده از آن را نمی‌داند، چون کاسب نیست. به باور او در هیچ جای دنیا بروکرات کاسب نمی‌شود و حاکمیت باید این داده‌ها را در اختیار کسب و کارها قرار دهد چون طلای دنیای جدید، داده است و این تبدیل به بهشت هوش مصنوعی شده است.

برای تماس با شرکت مشاوره مدیریت رهنمان و حضور در رویدادها و همایش‌های آن می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۷۶۷ تماس بگیرید.