به گزارش اکوایران، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه امروز (7 تیر) هیأت دولت گفت: درباره موضوع اعلام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع، دیشب توضیحاتی را ارائه کردم اما به صورت گسترده‌تر تکرار می‌کنم. مسأله قیمت‌گذاری نرخ خوراک در سال 1402، چند نوبت در هیأت دولت مطرح شده است. در یک نوبت پیشنهاد سقف 7 هزار تومان در زمانی که آقای میرکاظمی در سازمان برنامه حضور داشتند مطرح شد اما جمع‌بندی نشد.

وی ادامه داد: این موضوع مجددا در 17 اردیبهشت، در دولت مطرح شد. بررسی این پیشنهاد و عوارض و پیامدهای آن، به کارگروهی با مسئولیت سازمان و برنامه، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌ها موکول شد. این نتیجه کارگروه در اواخر خرداد مجددا به هیأت دولت اعلام شد و در 29 خرداد مصوبه نهایی هیأت وزیران توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: در این فاصله، در 19 اردیبهشت، سخنگوی دولت به سازمان برنامه و بودجه گفت که سریع‌تر نتیجه کارگروه را به دولت اعلام کند. در 30 اردیبهشت، دوباره در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان و برنامه تاکید شد که نتیجه کارگروه اعلام شود. اصل این طرح قیمت‌ها قبل از دوره جدید سازمان و برنامه مطرح شده است و وزیر نفت جلسات متعددی با شرکت‌های پتروشیمی داشته تا رضایت آنان را بگیرد.

خاندوزی شب گذشته نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت (ایرنا) ارتباط بین این تصمیم دولت و ریزش شاخص بورس در 17 اردیبهشت را رد کرده و گفته بود: «این سوء برداشت ناشی از عدم دقت حوزه اداری دبیرخانه هیأت دولت بود و اگرچه این موضوع در جلسه ۱۷ اردیبهشت هیأت وزیران مطرح شد، اما تصویب نشد و برای بررسی و اعلام نظر کارشناسی به یک کارگروه و کمیته‌ ارجاع شد».

وی همچنین گفته بود: «کمیته و کارگروه مذکور اواخر خرداد نتیجه بررسی‌ها را به هیأت دولت اعلام کرد و در واقع زمان نهایی تصویب و ابلاغ مصوبه مذکور اواخر خرداد بوده است و در جلسه ۱۷ اردیبهشت هیأت دولت، هیچ تصمیم قطعی در این خصوص غیر از ارجاع امر به یک کارگروه و کمیته اتخاذ نشده بود».

همزمانی تاریخ نامه دولت درمورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که دیروز بعد از 50 روز منتشر شد اما به تاریخ 17 اردیبهشت بود، با سقوط شاخص بورس در همان روز، ظن برخورداری برخی از سرمایه‌داران بورس از رانت اطلاعاتی را ایجاد کرده و عنصر کارایی در بازار سرمایه را زیر سوال برده است. با این حال دولت اصرار دارد که مقصر این ماجرا دبیرخانه دولت است؛ مساله‌ای که سخنگوی هیات نیز به آن اشاره کرده بود.