به گزارش اکوایران صبح امروز گزارشی با عنوان«تحلیل قدرت خرید و زمان انتظار برای خانه دار شدن» در بازه زمانی زمانی سال های 93 تا 1400 منتشر کرد. بر اساس این گزارش چنانچه یک خانواده شهری در سال 1400 هیچ هزینه ای نداشته و تمام درآمد خود را به خرید خانه اختصاص می دادند، بالغ بر 47 سال سال می برد تا صاحب خانه شوند. این رقم برای سال 93 در این گزارش حدود 176 سال برآورد شده بود.

اما ساعتی پس از انتشار این گزارش از سایت مرکز آمار حذف شد و گزارشی با همین عنوان در بازه زمانی سال های 94 تا 1400 منتشر شد. بررسی ها نشان می دهد هیچ تغییری در  اعداد این گزارش برای سال های مذکور رخ نداده و صرفا ارقام مربوط به سال 93 حذف شده است.

دقیقا مشخص نیست که علت حذف گزارش و جایگزینی گزارش جدید چه بوده، اما به نظر می رسد ریزش شدید و غیر منطقی سال های مورد نیاز برای خانه دار شدن در سال 94 نسبت به 93 یکی از دلایل حذف این گزارش باشد. به گونه ای که سال های مورد نیاز برای خانه دار شدن از 176 سال در سال 93 به 69 سال در سال 94 رسیده است.  

برای این رخداد دو احتمال وجود دارد؛ اول اینکه با توجه به ریزش غیر منطقی در سال 94، ارقام مربوط به سال 93 اشتباه بوده و به همین دلیل حذف شده است.

احتمال دوم این است که صرفا ارقام مربوط به سال 93 حذف شده و اعداد مربوط به سال های 94 تا 1400 هیچ تغییری نکرده، به نظر میرسد علت این جایگزینی تنها حذف سال 93 و همچنین دیده نشدن کاهش شدید سال های مورد نیاز برای خانه دار شدن در سال 94 بوده است. به طبع این کاهش شدید در سال 94 یک امتیاز سیاسی برای دولت قبل محسوب می شود.

گزارش تحلیلی اکو ایران از سال های مورد نیاز برای خانه‌دار شدن خانوار ایرانی را در اینجا بخوانید.