به گفته نیلی، اکنون ما بسیاری از کارهای معمول را در فضای ترکیبی انجام می‌دهیم و در این فضا مکان بی‌معنا شده و مهم این است که فرد در یک فضای ارتباطی قرار بگیرد. معنی این اتفاق این است که ما در زیستی دوگانه قرار گرفته‌ایم؛‌ زیست دیجیتال و زیست فیزیکی.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: با وجود این دوزیستی اما به نظر می‌آید در کشور ما حکمران هنوز تک زیست است که عقب ماندن از جامعه می‌تواند مشکلات جدی به وجود بیاورد.

در ادامه این همایش، فرشاد فاطمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، چشم انداز بهره‌وری در بخش غیردیجیتال کشور را بررسی کرد و گفت: رشدی که اقتصاد کشور در سال‌های ۶۷ تا ۹۰ تجربه کرد، حاصل تولید بیشتر و ارزش افزوده‌ای بود که بنگاه‌ها ایجاد می‌کردند. این رشد مبتنی بر منابعی بود که ارزان‌قیمت بود که به اقتصاد تزریق میشد. منابعی حاصل از صادرات نفت، حتی منابع آب و ... اما باید بدانیم که این منابع دیگر قابل تحقق نیست.

او با یادآوری اینکه در یک پیچ تاریخی هستیم، توضیح داد که اگر می‌خواهیم بنگاه‌ها همچنان ارزش افزوده ایجاد کنند، راهی نداریم جز اینکه این رشد از طریق بهره‌وری به دست بیاید که البته بخش عمده‌ای از بهره‌وری از تکنو‌لوژی می‌آید.

همواره خبرهایی که از دهه ۹۰ شمسی مرور می‌شود، حاوی اتفاقاتی بد است که از وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور در آن دهه حکایت دارد اما فرهاد نیلی مدیرعامل رهنمان نکته مثبتی از آن دهه را در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال معرفی کرد و گفت: در این دهه همه خبرها بد نبود، در هه ۹۰ حکمران ما به یک بلوغی رسید، شرکت‌ها و جوانان ایرانی به یک سطحی از جرات و جسارت رسیدند که بخش دیجیتال اقتصاد ایران متولد شد.

او ادامه داد: در این دهه شرکت‌هایی متولد شدند که تمام دارایی آنها دیجیتال بود و در دوره‌ای که اقتصاد کشور و بنگاه‌های قدیمی رشد نمی‌کردند این بخش رشدهای دو رقمی را تجربه کرد.