به گزارش اکوایران، قطعی برق و گاز در خرداد امسال برای شرکت‌های صنعتی و معدنی با چالش همراه شد.

تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره پایش بخش حقیقی اقتصاد نشان می‌دهد در خرداد امسال شاخص تولیدی شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش اندک 2.2 درصدی و شاخص فروش کاهش 1.6 درصدی را تجربه کرده است. همچنین نسبت به ماه قبل، شاخص تولید و فروش افزایش ناچیز 0.8 و 0.2 درصدی داشته‌اند که تحت تاثیر قطعی برق صنایع در خرداد بوده است.

نتایج طرح شامخ اتاق بازرگانی ایران نیز نشان می‌دهد شاخص مدیران خرید صنعت در خرداد امسال رقم 55.30 را به ثبت رسانده و کمترین مقدار پنج‌ماهه خود را از بهمن (به غیر از فروردین) ثبت کرده است.

به طور کلی در خرداد 1402 برخی از صنایع و شرکت‌ها با مشکل قطعی برق و گاز مواجه بودند. همچنین شرایط بی‌ثبات نرخ ارز، تضعیف تقاضا و تردید مشتریان را به دنبال داشته و از سوی دیگر قدرت خرید مشتریان بسیار کاهش داشته است.

علاوه بر این، با وجود افزایش هزینه تولید به دلیل عدم وجود نقدینگی مشتریان، شرکت‌ها امکان افزایش قیمت در محصولاتی که با هزینه‌های بسیار بالا تولید شده‌اند را ندارند و بسیاری از شرکت‌ها همچنان مانند ماه‌های قبل با نگرانی زنجیره تامین مواد اولیه خود به علت مشکل عدم تخصیص ارز روبرو بوده‌اند.

تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل‌های خُرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به‌دلیل تاثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به‌عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت این شاخص به‌روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد بیشتر خواهد بود، زیرا بازخورد شوک‌های وارده به اقتصاد ایران و واکنش‌های سیاستگذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این در حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به‌صورت فصلی و با تاخیر ارایه می‌شود.

photo_2023-07-24_19-13-11

تجهیزات برقی و خودرو در صدر تولید

بر اساس این گزارش در خرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی 9 رشته‌ فعالیت افزایش در شاخص تولید و 6 رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند  که «تجهیزات برقی» با رشد 23.3 درصدی در صدر آن قرار دارد.

همچنین طی خرداد سال 1402 نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت‌های »تجهیزات برقی» با رشد 20.2 درصدی، «سایر کانی غیرفلزی» با رشد 8.4 درصدی و «خودرو و قطعات» با رشد 4.2 درصدی بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های «کاشی و سرامیک» و «شیمیایی به جز دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید ثبت کرده‌اند.