به گزارش اکوایران، با ورود به هفته جدید، دنیای مالی در حال آماده شدن برای مجموعه ای از جلسات بانک های مرکزی است که انتظار می رود فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا هر دو افزایش نرخ تازه یی را اعلام کنند، در حالی که پیش بینی می شود بانک ژاپن موضع فعلی خود را حفظ نماید. این امر، همراه با افزایش در بازارهای سهام ایالات متحده و نگرانی ها در مورد عرضه نفت، نوید یک هفته پر نوسان را در بازارها می دهد.

فدرال رزرو تقریبا بطور قطع در پایان آخرین نشست سیاستی خود در روز چهارشنبه، دوباره نرخ های بهره را افزایش خواهد داد. انتظار می رود این حرکت آخرین افزایش چرخه انقباضی این بانک باشد که در مارس 2022 برای مبارزه با تورم فزاینده آغاز شد. با این حال، تحلیلگران گلدمن ساکس پیشنهاد می‌کنند که فدرال رزرو ممکن است تصمیم بگیرد بیش از آنچه بازار به آن وزن داده تندرو باقی بماند.

همچنین انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا (ECB) در نشست آتی خود در روز پنجشنبه یک افزایش ۲۵ واحدی دیگر نرخ های بهره را اعمال کند. با توجه به اینکه تورم در منطقه یورو هنوز بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا است، این بانک نشان داده است که هنوز "زمینه بیشتری برای پوشش" وجود دارد. اکنون سوال کلیدی این است که به چند افزایش بیشتر نیاز است و برای بازگرداندن تورم به هدف چقدر باید نرخ ها بالا بمانند. و این سوالی است که خریداران یورو با خوش بینی به آن پاسخ داده اند، چرا که در هفته اخیر شاهد رشد یورو و عبور آن از مرز 1.10 در برابر هر دلار امریکا بوده ایم.

در همین حال، با افزایش گمانه زنی ها مبنی بر اینکه سیاست گذاران می توانند موضع پولی فوق العاده سست خود را در میان فشارهای قیمتی بالا تنظیم کنند، بانک مرکزی ژاپن (BoJ) هم این هفته در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار دارد. علیرغم رشد دوباره دلار در برابر ین، بنظر می رسد که BoJ ممکن است محرک های پولی عظیم خود را در حال حاضر حفظ کند.

تصمیم فدرال رزرو پس از گزارش های سه ماهه خوب بانک ها و انتظار برای گزارش های قوی شرکت های بزرگ های تک می تواند آزمون بزرگ بازارهای سهام این هفته باشد و همان طور که اشاره شد، انتظار می رود فدرال رزرو آخرین افزایش نرخ بهره را در تهاجمی ترین چرخه انقباض سیاست پولی خود در دهه های اخیر انجام دهد. این در حالی است که روز سه شنبه شرکت آلفابت یا صاحب امتیاز گوگل و شرکت مایکروسافت قرار است گزارش های خود را روانه پیشخوان کنند. ولی طرف روشن ماجرا این است که سرمایه گذاران ایده "فرود نرم" را در خصوص سرد شدن اقتصاد تورم زده ی دو سال اخیر تقریبا پذیرفته اند و این باور که فدرال رزرو به پایان چرخه انقباض خود نزدیک می شود، سهام را در هفته های اخیر تقویت کرده است.

با توجه به طلا، صندوق قابل معامله طلای SPDR (GLD) بازدهی کلی 6.32 درصد و بازدهی مازاد 0.98 درصدی داشته است. نوسانات ETF با نسبت شارپ 0.069 14.17 درصد است. ETF در صرافی ARCA فهرست شده است. اخبار اخیر حاکی از آن است که قیمت طلا در حال نوسان بوده است و برخی از تحلیلگران معتقدند که بازار در حال شروع قیمت گذاری بر روی کاهش عرضه است. انتظار می‌رود عرضه جهانی کاهش یابد، که می‌تواند در هفته‌های آینده شدت بیشتری هم پیدا کند. افزایش ریسک های ژئوپلیتیکی نیز می تواند بر قیمت ها تأثیر بگذارد. از طرف دیگر، پایان سیاست های انقباضی افق روشنی را در برابر طلا ترسیم می کند. شاید همین موضوع است که موجب شده سرمایه گذاران بلند مدت علیرغم نوسانات منفی کوتاه مدت، پوزیشن های خود را کماکان نگه دارند.

در نهایت، قیمت نفت در بحبوحه نگرانی ها در مورد چشم انداز عرضه به سمت افزایش بیشتر می رود. قیمت‌ها در روز جمعه نزدیک به 2 درصد افزایش یافت و چهارمین افزایش هفتگی متوالی را رقم زد که به دلیل رشد شواهد مبنی بر کمبود عرضه در ماه‌های آینده و افزایش تنش‌ها بین روسیه و اوکراین که می‌تواند بیشتر به عرضه ضربه بزند، تقویت شد. با این حال، با نگاهی به عملکرد کمتر از انتظار چین و فرود نرم اقتصادهای غربی نمی توان انتظار داشت که قیمت ها حتی در میان مدت، دوباره به مدار سه رقمی باز گردد.

 

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید.