به گزارش اکوایران، طبق آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت شاخص قیمت، نرخ تورم سالانه کل کشور در تیر 1402 معادل با 47.5 درصد برآورد شده است. از میان 31 استان کشور، 15 استان تورم سالانه بالای 50 درصد را در تیر ماه تجربه کرده‌اند. به عبارت دیگر، تقریبا نیمی از استان‌های کشور تورم سالانه بالاتر از میانگین کشوری داشته‌اند. در این میان، استان یزد بالاترین و استان خراسان جنوبی پایین‌ترین رقم را ثبت‌ کرده‌اند.

التهاب قیمت‌ها در استان یزد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان 15 استان با نرخ تورم بالای 50 درصد، استان یزد با ثبت تورم سالانه 57.9 درصد بالاترین نرخ را در تیر امسال میان استان‌های کشور رقم زده است. به عبارت دیگر، خانوارهای یزدی برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در یک سال منتهی به تیر امسال، به طور میانگین 57.9 درصد بیش‌تر از یک سال منتهی به تیر سال قبل هزینه کرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که استان یزد، بالاترین نرخ تورم سالانه را در میان سایر استان‌های کشور در تیر امسال محقق کرده است.

دومین استان با نرخ تورم سالانه بیش‌تر از 50 درصد، استان چهارمحال و بختیاری است که رقم 56 درصد را در تیر ماه ثبت کرده است. استان لرستان نیز با ثبت نرخ 55.4 درصد، سومین استانی است که تورم سالانه بالای 50 درصد را تجربه کرده است. به بیان دیگر، خانوارهای لرستانی در یک سال منتهی به تیر امسال به طور میانگین 55.4 درصد بیش‌تر از یک سال منتهی به تیر سال گذشته برای خرید یک سبد یکسان از اقلام خوراکی، غیرخوراکی و خدمات هزینه کرده‌اند.

چهار استان لب مرز تورم 50 درصدی

چهار استان خراسان جنوبی، همدان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی کمترین تورم سالانه بالای 50 درصد را در تیر امسال تجربه کرده‌اند. این نرخ برای استان خراسان جنوبی به 50.5 درصد رسیده است. همچنین، نرخ تورم سالانه استان همدان معادل 50.9 درصد است. این نرخ برای استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی به طور مشترک 51 درصد برآورده شده است.

به عبارت دیگر، در این چهار استان میانگین قیمت سبد یکسان کالا و خدمات در یک سال منتهی به تیر امسال، حدود 50 درصد بیش‌تر از یک سال منتهی به تیر سال قبل است.

photo_2023-07-31_12-46-21