چه اقداماتی برای پیشبرد و عمل به وعده‌‌های اقتصادی دولت بایستی در دستور کار قرار بگیرند؟ چه نهادها و سازمان‌هایی تا پایان عمر این دولت ابراهیم رییسی اولویت ویژه دارند؟

«علی سعدوندی» تحلیلگر اقتصاد کلان پیشنهاد می‌کند که فعالان سیاسی‌ای که در مسئولیت‌های اقتصادی در این دولت مشغول به کار شده‌اند خود استعفا دهند.

وی همچنین اصلاح نظام بانکی با تاکید بر بانکداری خصوصی را از اساسی‌ترین اولویت‌های پیش‌رو می‌داند.

«آترینا اورعی» پژوهشگر مدرسه اقتصاد لندن،ضمن تاکید بر اهمیت اصلاح یارانه‌ها و نظام مالیاتی بر بالا بردن اعتماد دولت به ملت تاکید می‌کند.

«مهدی دارابی»پژوهشگر اقتصادی تاکید می‌کند که در بلندمدت نمی‌توان ثبات نرخ ارز را با سرکوب قیمتی، ارزپاشی و ارز یارانه‌ای حل کرد.

«محمد طاهر رحیمی»پژوهشگر اقتصادی ضمن تاکید بر اهمیت تدوین و اصلاح نقشه ارزی کشور و تنوع مبادی واردات کالاهای اساسی، به لزوم در دستور کار قرار گرفتن پروژه‌های توسعه‌ای مثل هاب کامودیتی‌ها و کریدورهای مهم اشاره می‌کند.

«مجید شاکری» پژوهشگر مالیه حکمرانی در گفتگو با اکوایران علاوه بر تاکید بر لزوم وجود و ارائه یک بسته معاملاتی با غربی‌ها که دارای اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری اقتصادی باشد، نسبت به عواقب تداوم کنترل رشد ترازنامه‌ بانک‌ها بدون کنترل نوسانات مقطعی ارز هشدار داد.