به گزارش اکوایران، هزینه یک سال زندگی در مناطق روستایی در سال 1401 به میزان 51.8 درصد نسبت به سال 1400 افزایش یافته است. البته این افزایش برای همه دهک‌ها یکسان نبوده است. برای مثال هزینه دهک اولی‌های روستانشین در سال گذشته 45.6 درصد افزایش یافته در حالی که این رقم برای دهک دهم 55.3 درصد بوده است؛ بنابراین بنظر می‌رسد شدت افزایش هزینه‌ها در دهک‌های ثروتمند روستایی بیش‌تر بوده است.

می‌توان گفت که علت افزایش کمتر هزینه‌ها در دهک‌های کم‌درآمد روستایی، خودکفایی آن‌ها در تهیه برخی اقلام خوراکی مصرفی مثل گوشت و لبنیات باشد.

افزایش 45 درصدی هزینه فقیرترین خانوارهای روستایی

در سال گذشته روستانشینان هم از گزند افزایش هزینه‌ها در امان نماندند به طوری که هزینه زندگی آن‌ها 51.8 درصد افزایش یافت و از 51 میلیون تومان در سال 1400 به 78.8 میلیون تومان در سال 1401 رسید.

البته فشار افزایش هزینه به طور یکسان بر همه دهک‌ها وارد نشده و دهک‌های فقیر کمتر از آن متاثر شده‌اند. کمترین افزایش هزینه در مناطق روستایی، برای دهک اول (فقیرترین خانوارها) ثبت شده که معادل 45.6 درصد است. به عبارت دیگر، کم‌درآمدترین خانوارهای روستایی در سال 1400 به 9 میلیون تومان برای تامین خرج یک سال زندگی نیاز داشتند اما این رقم در سال 1401 به 13 میلیون تومان رسیده است.

هر چقدر به دهک‌های میانی نزدیک می‌شویم، افزایش هزینه‌ها بیشتر می‌شود. برای مثال هزینه سالانه خانوارهای دهک چهارم و پنجم در مناطق روستایی حدود 49 درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

photo_2023-08-15_13-59-51

222 میلیون تومان، خرج یک ساله ثروتمندان روستایی

افزایش هزینه‌ها در سال گذشته و در مناطق روستایی خانوارهای ثروتمند را بیش‌تر متاثر کرده است. برای مثال هزینه سالانه زندگی یک خانوار دهک نهم از 83 میلیون تومان در سال 1400 به 126 میلیون تومان در سال 1401 افزایش یافته که نشانگر رشد 51 درصدی است. به عبارت دیگر، هزینه خانوار دهک نهمی روستانشین در سال گذشته تقریبا 1.5 برابر افزایش یافته است.

بیش‌ترین افزایش هزینه مربوط به ثروتمندترین خانوارهای روستایی در دهک دهم بوده که رقم آن معادل 55.3 درصد ثبت شده است. گزارش بودجه خانوار مرکز آمار نشان می‌دهد که دهک دهمی‌های روستایی در سال 1400 حدود 143 میلیون برای گذران زندگی هزینه کرده‌اند در حالی که این رقم در سال گذشته به 222 میلیون تومان افزایش یافته است.

چرا در روستاها هزینه زندگی فقرا کمتر از ثروتمندان بالا رفت؟

 بنظر می‌رسد شدیدتر بودن افزایش هزینه‌ها در دهک‌های ثروتمند به دلیل تاثیرپذیری بیشتر آن‌ها از تورم اقلام خوراکی باشد.

در سال گذشته نرخ تورم اقلام خوراکی بالاتر از نرخ اقلام غیرخوراکی بوده است. کالاهای خوراکی وزن بیشتری در سبد مصرفی دهک‌های فقیرتر دارند بنابراین باید افزایش هزینه دهک‌های کم‌درآمد روستایی بیش‌تر از دهک‌های ثروتمند باشد اما آمارهای بودجه خانوار خلاف این روند را نشان می‌دهد.

بنظر می‌رسد علت رخداد پیش‌آمده این باشد که دهک‌های کم‌درآمد روستایی نیازهای اصلی خوراکی خود مثل لبنیات، میوه‌جات و گوشت را از اقلام تولیدی خود تهیه می‌کنند در حالی که دهک‌های ثروتمند بیشتر این اقلام را به صورت آماده خریداری می‌کنند؛ به همین دلیل هزینه این افراد بیش‌تر از هزینه خانوارهای کم‌درآمد افزایش یافته است.