به گزارش اکوایران، آخرین آمارها از شاخص تولید صنعتی نشان می‌دهد که این نماگر اقتصادی در مرداد و دوازده‌ ماه منتهی به این ماه با افزایش رشد روبرو بوده است. در مقابل، رشد این شاخص در تواتر سه ماهه روند نزولی به خود گرفته است.

شاخص تولید صنعتی بر اساس حجم تولید شرکت‌های بزرگ بورسی تهیه می‌شود. اطلاعات تولید این شرکت‌ها به صورت ماهانه و با اختلاف چند روز از انتهای ماه در بورس منتشر می‌شود و می‌توان با استفاده از آن شاخصی طراحی کرد که نشان‌دهنده حجم و رشد تولید در این شرکت‌ها باشد.

رشد ماهانه این شاخص از 6.7 درصد در تیر به 9.2 درصد در مرداد رسیده و برای دومین ماه متوالی این شاخص را در مسیر صعودی پیش می‌برد.

افزایش رشد تولید صنعتی در بازه یکساله منتهی به مرداد

رشد شاخص تولید صنعتی در دوازده ماه منتهی به مرداد امسال معادل با 7.4 درصد ثبت شده است. این رقم در دوازده ماه منتهی به تیر 1402 (بازه یک ساله) برابر با 6.8 درصد بوده که نشان می‌دهد در یک سال منتهی به مرداد نسبت به یک سال منتهی به تیر وضعیت تولید صنعتی بهبود یافته است.

با این که این نماگر تولید صنعتی در تواتر ماهانه و یک ساله در مرداد ماه بهبود یافته و رشد افزایشی را تجربه کرده اما در بازه سه ماهه با روندی نزولی مواجه شده به طوری که رشد سه ماهه منتهی به مرداد ماه برای این شاخص به 6.8 درصد رسیده است. این در حالی است که این شاخص در سه ماه منتهی به تیر رشد 7.8 درصدی داشته که نشان از کاهش رشد تولید در سه ماه منتهی به مرداد است.

photo_2023-09-11_15-57-01