به گزارش اکوایران، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در نیمه تابستان 1402 نسبت به مرداد سال گذشته رشد و نسبت به تیر ماه سال جاری دچار کاهش شده است. 

مرکز پژوهش‌ها مجلس هر ماهه با استفاده از اطلاعات ماهیانه 316 شرکت بورسی، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی را محاسبه می‌کند. این شاخص برآوردی کلی از ارزش افزوده ایجاد شده در صنایع مختلف و کل اقتصاد را نمایان می‌سازد. 

صنعت

رونق و رکود فعالیت‌های صنعتی

گزارش منتشر شده از مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در مرداد 1402 نسبت به ماه مشابه در سال قبل، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی، 8 رشته شاهد افزایش در شاخص تولید و مابقی دچار کاهش بوده‌اند.

در مرداد 1402، نسبت به ماه مشابه در سال قبل، گروه سیمان و دارو و تجهیزات برقی، بیشترین سهم را از افزایش شاخص تولید و شاخص فروش داشته‌اند. این درحالیست که بیشترین کاهش شاخص تولید از طریق گروه "چوب و کاغذ" و "لاستیک و پلاستیک" و بیشترین کاهش شاخص فروش به دلیل افت فروش در گروه "خودرو و قطعات" و "چوب و کاغذ" رقم خورده است. 

آمارها بیان می‌کند در مجموع 9 رشته از 15 رشته افزایش شاخص فروش و 6 رشته کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند.  

photo_2023-09-20_18-51-08

تغییرات نقطه‌ای و ماهانه شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی

محاسبات مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در مرداد 1402 شاخص تولیدات نسبت به تیر سال جاری حدود 8.5 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه در 1401 تقریبا 6.1 درصد افزایش داشته است. 

همچنین بررسی شاخص فروش نیز حاکی از آن است که این شاخص در ماه مورد بررسی نسبت به ماه گذشته خود دچار 11 درصد کاهش و نسبت به مرداد سال 1401 کمتر از 1 درصد افزایش یافته است. 

درهمین رابطه برخی معتقدند قطعی مکرر برق، تعطیلات تابستان کارخانه‌ها و کمبود مواد اولیه، کاهش تولید بنگاه‌ها را تشدید کرده‌اند. در عین حال برخی مشتریان شرکت‌ها با تاخیر در پرداخت بدهی‌های خود منجر به تشدید مشکلات سرمایه در گردش شده‌اند. 

صنعت