به گزارش اکوایران، مطالعه بانک سوئیسی "یوبی‌اس" نشان می‌دهد خطر حباب مسکن در سراسر جهان کمتر شده است؛ اتفاقی که به دنبال اصلاح قیمت‌ها در 25 شهر رخ داده است.

یوبی‌اس در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده تنها دو شهر زوریخ و توکیو همچنان در خطر «حباب مسکن» قرار دارند. در گزارش سال گذشته این بانک سوئیسی، 9 شهر در خطر حباب مسکن قرار داشتند.

به نوشته یورونیوز، شهرهای فرانکفورت، مونیخ و آمستردام جزء شهرهای اروپایی هستند که با کاهش هزینه‌های مسکن، به دسته شهرهای با خطر کم از نظر حباب مسکن وارد شده‌اند و از این حیث به شهرهای ژنو، لندن، استکهلم و پاریس پیوسته‌اند که نسبت به سال قبل با تغییری روبه‌رو نشده‌اند. با این حال، قیمت خانه در شهرهای یادشده در مقایسه با سال‌های قبل افزایش زیادی داشته، اما این شهرها به واسطه عملکرد قوی اقتصادی دولت‌ها، در خطر حباب مسکن قرار ندارند.

به گفته بانک یوبی‌اس، شهر مادرید هم شاهد کاهش عدم تعادل قیمت ملک است و اکنون در کنار میلان و ورشو در رده «ارزش منصفانه» قیمت مسکن قرار دارد.

حباب مسکن در زمان افزایش تقاضا و کمبود عرضه رخ می‌دهد و در پی آن، قیمت مسکن با سرعتی بسیار بالا و ناپایدار افزایش می‌یابد. در برخی مواقع، تقاضا به شکل ناگهانی پایین می‌آید و منجر به کاهش قابل توجه قیمت خانه می‌شود و حباب مسکن از بین می‌رود.

به گفته یوبی‌اس، بیشترین کاهش هزینه مسکن مربوط به شهرهای تورنتو و فرانکفورت بوده و قیمت‌ها در این دو شهر تا 15 درصد کاهش پیدا کرده است؛ شهرهای یادشده در گزارش سال گذشته با بالاترین خطر حباب مسکن روبه‌رو بودند. طبق این گزارش، اکنون تنها شهرهای زوریخ و توکیو با خطر حباب مسکن مواجه هستند.

از سوی دیگر، بانک یوبی‌اس اعلام کرده کاهش قیمت مسکن در شهرهای جهان به اندازه‌ای نبوده که بتواند دسترسی به مسکن را به شکل قابل توجهی بهبود ببخشد. خرید یک خانه 60 متری در شهرهای پاریس و لندن معادل 10 سال حقوق سالانه یک کارمند در بخش خدمات است.

در صورتی که روند بالا نگه داشتن نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی کشورها ادامه پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن بیش از پیش کاهش پیدا کند.