به گزارش اکوایران، به طور عمومی غالبا خوراک و پوشاک موتور تورم را روشن می‌کنند. اتفاقی که در مردادماه نیز رخ داد و این دو عامل اصلی رشد تورم بودند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده در شهریور، تورم ماهانه مرداد که به ۲.۴ درصد رسید، دوباره کاهش پیدا کرد و ۲ درصد شد.

علاوه بر این تورم در بازه‌زمانی نقطه‌ای و سالانه نیز روند نسبتا کاهشی را نسبت به مرداد در پیش گرفتند. تورم نقطه‌ای و سالانه نیز کاهشی شدند. تورم نقطه‌ای از ۳۹.۸ درصد در مرداد به ۳۹.۵ درصد و تورم سالانه نیز از ۴۶.۷ درصد در مرداد به ۴۶.۱ درصد کاهش پیدا کرد.

بررسی تورم خوراکی در دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد، رشد سطح عمومی قیمت خوراکی‌ها در تمام دهک‌های هزینه‌ای کاهشی بود. در بخش غیرخوراکی‌ها نیز تورم فقط در دهک دهم آنهم فقط ۰.۱ درصد رشد کرد و در سایر دهک‌های هزینه‌ای، تورم غیرخوراکی هم کاهشی شد.

تورم خوراکی‌های دهک اول که در مرداد حدود ۲ درصد بود در شهریور به ۰.۶ درصد رسید.  تورم خوراکی ثروتمندترین قشر جامعه هم به ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد.

بر خلاف مردادماه که خوراکی‌ها یکی از عوامل تورم ساز بودند در شهریور بخش آموزش و فرهنگ و تفریح با جهش تورم مواجه شدند. سطح عمومی اقلام مرتبط با آموزش در نیمه سال ۳.۶درصد رشد کرد؛ یعنی ۱.۶ واحد درصد بالاتر از تورم ماهانه کل. به گفته کارشناسان، بازگشایی موسسات آموزشی و افزایش هزینه مدارس غیرانتفاعی موتور رشد تورم بخش آموزش را روشن کردند.

در عین حال، سرعت رشد هزینه‌های مرتبط با تفریح و فرهنگ هم در شهریور صعودی شد و تورم این بخش نسبت به مرداد ۳.۴ درصد رشد کرد که عمدتا به دلیل افزایش تقاضا برای خرید لوازم التحریر و اقلام مشابه است.

طبق سنوات گذشته، احتمالا اثر رشد هزینه‌های آموزش و تقاضای اقلام آموزشی در مهرماه نیز ادامه داشته باشد.