به گزارش اکوایران: شنبه 7 صبح بود که حماس به اسرائیل حمله کرد. حمله‌ای که امروز به جنگی تمام عیار تبدیل شده است. جنگی که از همان ابتدا بازارهای ایران را تکان داد. در این بین بازار دلار صعودی قابل توجه را پیدا کرد. شب گذشته دلار روی کانال 53 هزار و 500 نشست. البته صبح امروز دلار ریخت و روی کانال 52 هزار و 700 قرار گرفت.

اتفاقی که از دید تحلیلگران بازار طبیعی است. چون بازار به تحولات نگاه می‌کند و مسیر جدید خود را تعیین می‌کند. مسیری که از دید  تحلیلگران دولت نمی‌تواند روی آن تاثیر چندانی بگذارد.

با این حال سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشستی با خبرنگاران مدعی شد: نوسانات اخیر در حوزه ارز نیز توسط بانک مرکزی تحت کنترل است.

او درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کشورها گفت: رفع موانع حقوقی و قضائی برای دسترسی از منابع ایران به میزان ۱.۷ میلیارد دلار از لوکزامبورگ نیز در روزهای اخیر انجام شده است.

او افزود: قابلیت نقل و انتقال وجوه دست بانک مرکزی را باز می‌کند تا در مدیریت بازار ارز نیازهای ماشین‌آلات، حوزه تولیدی و حوزه ارز را مدیریت کند.

ماجرای بی‌پایان FATF

خاندوزی در خصوص اف‌ای‌تی‌اف نیز افزود: سیاست ایران درباره اف‌ای‌تی‌اف هیچ تغییری نکرده و ما در چارچوب قوانین داخلی خودمان و فراتر از برخی استانداردهای موجود درباره پولشویی عمل می‌کنیم‌. توقع ما از این مجموعه این بوده که فارغ از مباحث سیاسی عمل کنند.

‌جایگزینی «بریکس پی» با سوئیفت؟

خاندوزی در خصوص جایگزینی سامانه بریکس پی با سوئیفت هم گفت: با توجه به عضویت ایران در پیمان بریکس، دولت از تمام فرصت‌ها و مزایای ناشی از این عضویت، در مسیر تحریم ناپذیری اقتصاد کشور بهره خواهد برد.

او  افزود: اعضای بریکس برای راه اندازی «بریکس پی» به توافق رسیده‌اند اما مراحل اجرایی راه اندازی آن هنوز آغاز نشده است؛ بنابراین لازم است ابتدا این کار صورت پذیرد و سپس بانک مرکزی کشورمان نسبت به الحاق کشورمان و فعالسازی آن اقدام کند.

وضعیت رشد اقتصادی تابستان

سخنگوی اقتصادی دولت براساس داده‌های پژوهشکده پولی و بانکی هم مدعی شد: رشد تولید صنایع بزرگ در تیر و مرداد ۶.۷ درصدی است که به گفته او به عنوان یک شاخص پیش‌نگر می‌تواند گویای تداوم رشد اقتصادی در تابستان امسال باشد.

او گفت: اظهار نظر درباره نرخ رشد تابستان هنوز زود است اما گزارش پژوهشکده پولی و بانکی حاکی از رشد ۶.۷ درصدی تولید صنایع بزرگ در تیر و مرداد امسال حکایت دارد که بعنوان یک شاخص پیش‌نگر می‌تواند گویای تداوم رشد اقتصادی در تابستان امسال باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تورم در نیمه اول سال افزود: طبق داده‌های مرکز تورم نقطه به نقطه شهریور سال ۱۴۰۲، ۳۶.۵ درصد است.

این عدد نسبت به تورم نقطه به نقطه ابتدای امسال کاهش معناداری دارد. در مورد خوراکی‌ها نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه امسال ۳۷ درصد بوده است درحالیکه در شهریورماه سال گذشته ۷۵ درصد بود.

خاندوزی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر شاهد ثبات قابل توجه بازارها هستیم و امیدواریم کاهش تورم که نتیجه سیاست‌های پولی دولت در کنترل نقدینگی و سیاست ارزی در ثبات بازار ارز و بهبود انتظارات و چشم انداز مثبت اقتصادی ایران در خارج و داخل است، در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

کاهش سهم مردم از هزینه نان

خاندوزی درباره آثار و نتایج طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: در دو سال اخیر یارانه نان ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و سهم نان در سبد مصرفی خانوار ۴۰ درصد کاهش یافت.

او  افزود: یعنی تا قبل از دولت سیزدهم، از هزینه تمام شده نان مردم ۵۰ درصدش را پرداخت می‌کردند که این عدد در حال حاضر به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: از طرفی دولت با افزایش خرید تضمینی گندم، از کشاورزان نیز حمایت ویژه‌ای کرد. خرید تضمینی در سال جاری حدود ۴۱ درصد نسبت به سال قبل و حدود ۱۱۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با گذشت ۱۸ ماه از تولدش به بلوغ قابل قبولی رسیده است. این طرح منجر به کاهش شدید هدر رفت آرد و بازگشت آن به زنجیره تولید بود. به همین منظور مصرف آرد در کشور امسال نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه به میزان مصرف سال ۱۳۹۸ یعنی ۴ سال پیش رسید.

وی افزود: با حضور این طرح، تراکنش‌های پایدار خرید نان به رکورد ۱۲.۲ میلیون در روز رسید. با وجود افزایش جمعیت و افزایش سهم نان در سبد مصرفی خانوار، شاهد آن هستیم که بدون هیچ تغییر قیمتی‌ میزان و صرفاً با جلوگیری از هدر رفت آرد، جلوی بریز و بپاش‌ها را گرفتیم..

خروج سیمان و فولاد از بورس خواست وزارت راه بود اما...

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفت: جریان‌هایی در بیرون دولت و در مخالفت با دولت علاقه دارند که هر طرح بحث کارشناسی را تفسیر به وجود اختلاف و شکاف در دولت کنند.

او افزود: وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاستگذار مسکن دغدغه‌هایی در حوزه تأمین مصالح و سیمان و فولاد داشت که ما این دغدغه‌ها را درک می‌کنیم.

خاندوزی با بیان اینکه بورس کالا جعبه ابزاری است که توان مدیریت بیشتری را به دستگاه‌های اجرایی می‌دهد، تصریح کرد: من هم به وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده‌ام که بورس کالا کاملاً آمادگی دارد با نظر وزارت راه و صمت این ابزارها را در اختیار سیاستگذاران قرار دهد و اصلاحات در چارچوب بورس کالا باشد.