به گزارش اکوایران، بر اساس داده‌های مرکز آمار میانگین هزینه‌ای که هر خانوار در سال 1401 برای مسکن اختصاص داده‌اند در 7 گروه با توجه به وضعیت شغلی سرپرست خانوار تقسیم‌بندی شده است. 

آمارها نشان می‌دهد که به‌طور میانگین هزینه ماهانه مربوط به مسکن هر خانوار از 2 میلیون و 770 تومان در 1400 رشد کرده و به 4 میلیون و 350 در سال گذشته رسیده است، اما محاسبات نشان می‌دهد نحوه توزیع افزایش هزینه‌های مسکن در اقشار مختلف جامعه یکسان نبوده است. 

پرهزینه‌ترین خانواده‌ها در بخش مسکن

مشاهده می‌شود که خانوار با سرپرست کارفرما در سال گذشته به‌طور متوسط 5 میلیون و 400 هزار تومان برای تامین مخارج تامین مسکن در هر ماه هزینه کرده‌اند. این درحالیست که مبلغ مورد نیاز این گروه برای پرداخت مخارج مسکن در سال 1400 حدود 4 میلیون و 270 هزار تومان بوده است. 

دومین گروه پرهزینه در سال 1401 مربوط به خانوار دارای سرپرست حقوق و مزدبگیر بخش عمومی یا به عبارتی همان کارمندان و کارکنان دولت هستند. این قشر از جامعه در سال گذشته به طور متوسط در هر ماه حدود 4 میلیون و 980 هزار تومان صرف مخارج مسکن کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته‌اش تقریبا 63 درصد رشد کرده است. 

خانوارهای دارای سرپرست غیرشاغل سومین قشر پرهزینه در زمینه مسکن بوده‌اند. این خانوار شامل مستمری‌بگیران، اجاره‌بگیران، بیکاران یا کسانی که صاحب سرمایه هستند و از نرخ سود سرمایه خود گذران زندگی می‌کنند نیز می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد که در سال گذشته متوسط هزینه ماهانه این گروه برای تامین مسکن حدود 4 میلیون و 570 هزار تومان به ثبت رسیده درحالیکه در سال گذشته‌اش 3 میلیون و 50 هزار تومان بوده است.

020722

هزینه تامین مسکن خوداشتغالان، حقوق‌بگیران بخش خصوصی و تعاونی در 1401

در رده‌های بعدی هزینه‌ای، خانوار تحت سرپرستی افراد خوداشتغال یا کارکنان مستقل قرار دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این گروه از جامعه با افزایش 60.5 درصدی در هزینه‌های مسکن سال گذشته خود روبه‌رو بوده‌اند و به‌طور کلی در هرماه 4 میلیون و 300 هزار تومان به هزینه‌های مسکن اختصاص داده‌اند.

طبق داده‌ها هزینه‌های مسکن که شامل هزینه انرژی‌های مصرفی مانند برق و گاز و هزینه آب و اجاره مسکن و سایر هزینه‌های تعمیرات تلقی می‌شود، در سال گذشته میانگین 57 درصد در مقایسه با سال 1400 رشد داشته است. با این‌حال قشری از جامعه مانند مزد و حقوق‌بگیران بخش خصوصی با رشد 73.7 درصدی در هزینه‌های مسکن خود روبه‌رو بوده‌اند و ماهانه حدود 3 میلیون و 840 هزار تومان بابت تامین مالی مخارج مسکن متحمل هزینه شده‌اند.

در مقابل بخش‌های دیگری از جامعه مانند خانوار تحت سرپرستی حقوق و مزدبگیران بخش تعاونی با تغییر بسیار جزئی در هزینه‌های مسکن روبه‌رو بوده‌اند. این خانوار به‌طور متوسط 2 میلیون و 700 هزار تومان در هرماه صرف هزینه‌های مسکن کرده‌اند. 

خانوار دارای سرپرست کارکن فامیلی آخرین گروه از تقسیم‌بندی 7 گانه خانوار بر اساس وضع شغلی سرپرست هستند. این دسته از افراد به دلیل روابط خانوادگی مشغول به کار بدون مزد هستند. داده‌ها نشان می‌دهد که هزنیه‌های مربوط به مسکن این گروه از 3 میلیون و 830 هزار تومان در سال 1400 به 2 میلیون و 670 هزار تومان در سال گذشته کاهش یافته است. کارشناسان عنوان می‌کنند با توجه به اینکه طی سال گذشته مسکن افزایش قیمت را متحمل شده، ممکن است دلیل این کاهش هزینه‌های مربوط به مسکن در این قشر، مربوط به بیشتر شدن انگیزه این افراد به زندگی در کنار خانواده خود به دلیل بالا رفتن هزینه‌های مسکن باشد.