به گزارش اکوایران؛ مهدی غضنفری، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در آیین امضای تفاهم‌نامه صندوق توسعه ملی و ساتبا برای تامین مالی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از محل منابع صندوق توسعه ملی، اظهار کرده که صندوق توسعه ملی با تامین مالی پنج میلیارد دلاری قدم خوبی در زمینه پشتیبانی از انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته است. هرچند ممکن است منابع بیشتری مورد نیاز باشد، اما شروع خوبی است. ابتدا قرار بود میزان تامین مالی دو تا سه میلیارد دلار باشد که با تاکید ساتبا به پنج میلیارد افزایش یافت.

بدهی 1.1 میلیارد دلاری نیروگاه‌ها به صندوق توسعه

غضنفری با اشاره به تفاهم‌نامه‌های بین صندوق توسعه ملی با وزارت نیرو گفته که این صندوق از سال 94 تا کنون ۴۶ طرح نیروگاهی به میزان ۴.۶ میلیارد دلار را تامین مالی کرده که از این میزان ۱.۲ میلیارد دلار سر رسیده شده است که نیروگاه‌ها فقط ۱۰۰ میلیون دلار آن را بازپرداخت کرده‌اند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرده که این صندوق از این شرایط راضی نیست و از وزیر نیرو تقاضا داریم که در بازپرداخت منابع صندوق کمک کند. اگر ۳.۷ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی بازپرداخت نشود، امکان ارائه وام جدید مشابه گذشته وجود ندارد و تامین مالی در قالب I-HOPE خواهد بود. صندوق توسعه ملی علاقه‌ای به تملک دارایی‌ها ندارد زیرا نمی‌خواهد وارد بنگاه‌داری شود.

به گفته غضنفری، باید این پنبه که صندوق توسعه ملی برای بازپسگیری منابع خود از نیروگاه‌ها عقب‌نشینی خواهد کرد را از گوش خود بیرون کنند. البته در زمان دولت وقت این مصوبه به نیروگاه‌ها داده شده بود که نیروگاه‌ها با نرخ رسمی ارز را برگردانند، اما این موضوع به بانک مرکزی و وزارت نیرو ارتباط دارد و نباید دامن صندوق را بگیرد. صندوق توسعه ملی یا ناچار است دارایی ضبط کند یا نیروگاه تملک کند، که حتما این کار را انجام خواهد داد و زمانی که مشتری پیدا کرد، نیروگاه را می‌فروشد.

همه درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود

براساس اظهارات رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، در برنامه هفتم توسعه درخواست کردیم به صندوق توسعه ملی اعتماد بیشتری شود اما ماده  ۱۴ این برنامه هنوز تصویب نشده است. پیشنهاد صندوق توسعه ملی این است که همه درآمدهای نفتی به حساب این صندوق واریز شود، صندوق سرمایه‌گذاری کرده و سود آن را به دولت به عنوان بودجه پرداخت کند. چراکه صندوق توسعه ملی درآمدهای نفتی را سرمایه می‌داند نه ثروت و باید سرمایه را به ‌ثروت تبدیل کرد.

غضنفری اظهار کرده که در ماده سه برنامه هفتم توسعه به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده است در میادین نفتی سرمایه‌گذاری کرده و طلب 100 میلیارد دلاری خود از دولت را از این طریق تسویه کند، وزارت نفت باید در اجرای مصوبات همراه‌تر باشند.

براساس اظهارات رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، صندوق توسعه ملی در شرایطی می‌تواند به کمبود سرمایه‌گذاری در کشور کمک کند که همه بدهکاران شامل دولت، بخش خصوصی و نهاد عمومی غیردولتی طلب صندوق را پس دهند.

تایید سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در مجمع تشخیص مصلحت

رئیس صندوق توسعه ملی از تصویب تامین مالی طرح‌های بخش دولتی از منابع صندوق توسعه ملی در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده و گفته، کسی خود را بالاتر از این هیات نداند، زیرا این هیات مهم‌ترین نهادی است که می‌تواند تشخیص دهد کدام موضوع با سیاست‌های ابلاغی همگون است یا خیر. این هیات تایید کرد که سرمایه‌گذاری توسط صندوق توسعه ملی مطابق با اساسنامه این صندوق، سیاست‌های ابلاغی و سیاست‌های کلی برنامه ششم و هفتم است.​

تا از بازگشت منابع مطمئن نباشیم، منابع جدید نمی‌دهیم

غضنفری تاکید کرده که صندوق توسعه ملی تا زمانی که از بازگشت منابع خود مطمئن نباشد، طرحی را تصویب نمی‌کند. منابع در به هر نهادی ارائه کنیم، از همان نهاد نیز پس خواهیم گرفت. بازگشت پول باید به همان سهولت و صراحتی باشد که پرداخت پول دارد. در غیر این صورت صندوق توسعه ملی به صندوق ذخیره ارزی تبدیل خواهد شد و باید مراسم ترحیم آن را برگزار کنیم.

میزان مطالبات صندوق توسعه ملی

​رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی درباره میزان مطالبات صندوق توسعه ملی گفته که صندوق توسعه ملی 100 میلیارد دلار از دولت و شرکت ملی نفت و 13.3 میلیارد دلار از بخش خصوصی و‌ نهادهای غیردولتی طلب دارد. صندوق توسعه ملی یک صندوق ۱۶۰ میلیارد دلاری است اما باید به این نکته توجه کرد که صندوقی که ۱۵۰ میلیارد دلار منابع نقد در اختیار داشته باشد، به لحاظ اقتصادی، صندوق موفقی نیست. صندوق باید کسب‌وکار راه بیندازد.

سود یک درصدی بانک مرکزی به صندوق توسعه ملی

براساس اظهارات رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، پول صندوق نزد بانک مرکزی یک درصد سود می‌گیرد و اگر پول صندوق نزد این بانک باشد ناشی از تنبلی ماست زیرا صندوق توسعه ملی باید سرمایه‌گذاری کند. 

غضنفری در پاسخ به این سوال که چرا صندوق توسعه ملی مطالبات خود را از بانک عامل درخواست نمی‌کند، گفته که یک بانک ۴میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تسهیلات گرفته است که از این میزان دو میلیارد دلار معوقه شده است، صندوق به بانک مرکزی اعلام کرد که از منابع ارزی و ریالی بانک عامل برداشته و به صندوق توسعه ملی واریز کند و پاسخی که دریافت کرد این بود که کل دارایی بانک ۲۰۰ میلیون است. در زمان ارائه تسهیلات به بانک‌ها باید اعتبارسنجی صورت می‌گرفت که نگرفته است.

۳۳ درصد سهام بانک سینا به صندوق توسعه رسید

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی بیان کرده که سال قبل مصوبه‌ای از هیات امنا درمورد تسریع بازگشت منابع اخذ شد که در این زمینه صندوق اجازه تملک دارایی یا سهام را دارد، ۳۳ درصد سهام بانک سینا نیز در این راستا اخذ شد. البته صندوق توسعه ملی قصد ندارد بنگاه‌داری کند، درمورد تسویه مطالبات پیشنهادات زیادی داشتیم اما با ذات صندوق سازگار نیستند.

ماجرای خرید اوراق نفتی از وزارت راه

غضنفری درمورد خرید اوراق نفتی توسط صندوق توسعه ملی از وزارت راه و شهرسازی گفته، در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و نهادهای مالی از جمله بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه، معاون اول برای ساخت چهار میلیون مسکن از نهادها کمک خواست، با توجه به توان محدود بانک‌ها، صندوق توسعه ملی پیشنهاد داد دو میلیارد دلار در اختیار وزارت راه قرار دهد و برای اینکه از بازپرداخت مطمئن باشد، قرار شد اوراق نفتی که در اختیار وزارت راه است در اختیار صندوق قرار بگیرد.

براساس اعلام روابط عمومی صندوق توسعه ملی، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرده که نظام حکمرانی صندوق به گونه‌ای است که یا باید هیات عامل اجازه داشته باشد یا هیات امنا تشخیص دهد کاری باید انجام شود. متن پیشنهاد مصوبه هایت امنا را تهیه و در اختیار وزیر راه قرار دادیم و قرار شد از هیات امنا امضا بگیرد تا به صندوق ابلاغ و پس از آن اجرایی شود. صندوق درخواستی برای تغییر اساسنامه نداشته است.