به گزارش اکوایران، شاخص تولید و فروش صنعت یکی از مواردی است که مرکز پژوهش‌ها با بررسی 316 شرکت ثبت شده در سازمان بورس آن را تخمین می‌زند. شاخص تولید و فروش صنعت و معدن از سوی مراکز رسمی آماری یعنی بانک مرکزی و درگاه ملی آمار نیز ارائه می‌شود ولی به دلیل تاخیر در انتشار آن‌ها و انتشار آمار فصلی به‌جای آمار ماهانه، ممکن است سیاست‌گذاری و ارزیابی اثرات آن‌ها را با مشکل مواجه کند. 

شاخص بورسی بخش صنعت محاسبه شده توسط مرکز پژوهش‌ها به دلیل اینکه همخوانی زیادی با حرکت آمارهای رسمی دارد،‌ می‌تواند برای رصد شوک‌های وارده به اقتصاد و نحوه مواجهه سیاستگذار با آن‌ها پراهمیت باشد.

020726

افزایش ماهانه شاخص تولید خودرو و قطعات

داده‌ها نشان می‌دهد که شاخص تولید رشته فعالیت‌های خودرو و قطعات آن در شهریور 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل 14.5 درصد کاهش و نسبت به مرداد سال جاری 7.2 درصد افزایش یافته است. 

اصلی‌ترین زیرگروه‌های بخش خودرو و قطعات از سه عضو خودرو سنگین، خودرو سواری و قطعات تشکیل شده است. آمارها نشان می‌دهد که در بررسی نقطه‌به‌نقطه شاخص تولید، هر سه عضو این رشته فعالیت با کاهش تولید مواجه بوده و شدیدترین افت در زیرگروه خودروی سنگین رخ داده است. این درحالیست که در بررسی ماهانه این شاخص، هر سه بخش خودرو سنگین، سواری و قطعات با افزایش شاخص تولید روبه‌رو بوده‌اند اما بیشترین رشد در گروه خودرو سواری رقم خورده است.

رشد ماهانه چشمگیر شاخص فروش خودرو سواری 

بررسی شاخص فروش رشته فعالیت‌های خودرو و قطعات نشان می‌دهد که این شاخص در شهریور 1402 نسبت به آخرین ماه تابستانی 1401 حدود 23.2 درصد افت کرده است. داده‌ها حاکی از کاهش نقطه‌ای شاخص فروش تمامی زیرمجموعه‌های بخش خودرو و قطعات خصوصا بخش خودرو سنگین هستند. 

علی‌رغم این موضوع دیده می‌شود که میزان شاخص فروش در کوتاه مدت یا به عبارت دیگر بررسی نسبت به مرداد 1402 با رشد همراه بوده است. داده‌ها نشان می‌دهد شاخص فروش خودروهای سواری بیش از 50 درصد افزایش نسبت به ماه گذشته را تجربه کرده و در بخش خودروهای سنگین رشدی بالغ بر 35 درصد نسبت به مرداد 1402 تخمین زده شده است. 

020726