به گزارش اکو ایران، مرکز آمار گزارش متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در مهر ماه سال جاری را منتشر کرد. شاخص تورم کل ماهانه کشور در این ماه برابر با 2.3 درصد بوده است. همچنین شاخص تورم ماهانه گروه کالاهای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز برابر با 0.5 درصد و برای مناطق شهری برابر با 0.3 درصد بوده است. در این میان بررسی تورم اقلام منتخب خوراکی نشان می‌دهد در این ماه میزان تورم در اقلام مختلف خوراکی اختلاف زیادی داشته است.

020809

ارزیابی تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه 53 قلم کالای خوراکی در مهر ماه

 در گزارش‌های مربوط به قیمت، کالاها به دو دسته‌ی کلی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و دسته‌ی کالاهای غیر خوراکی و دخانیات تقسیم می‌شوند. در میان کالاهای دسته‌ی اول برخی اقلام خوراکی‌ به دلیل نقش پررنگ آن‌ها در زندگی روزمره مردم اهمیت ویژه‌ای دارند. اقلام خوراکی به گروه‌های نان و غلات، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها، لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روعن، میوه و خشکبار، سبزیجات و حبوبات، قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها تقسیم می‌شوند. در گزارش متوسط قیمت کالاهای خوراکی در مناطق شهری، 53 قلم خورکی منتخب آورده شد‌اند.

طبق داده های مرکز آمار ایران از قیمت خوراکی ها در مهر ماه امسال، در میان کل این 53 قلم مذکور متوسط قیمت ماهی قزل‌آلا در ماه مهر نسبت به ماه قبل بیشترین رشد را داشته است. قیمت متوسط یک کیلوگرم ماهی قزل‌آلا در ماه مهر برابر با 191 هزار و 405 تومان بوده که نسبت به ماه شهریور با متوسط قیمت 177 هزار و 604 تومان 7.8 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر نیز پرتقال در این ماه بیشترین کاهش قیمت را در میان کالاها داشته است. قیمت یک کیلوگرم از این میوه برابر با 37 هزار و 80 تومان در مهر ماه بوده است که نسبت به ماه شهریور با متوسط قیمت 49 هزار و 37 تومان 23.4 درصد کاهش یافته است. افت قیمت پرتقال را می توان عموما ناشی از رفتار فصلی این کالا دانست که با عرضه بیشتر آن در بازار رشد قیمت ها کاهش محسوس تری دارد.

020809

رکوردزنی گوشت در تورم نقطه به نقطه

 مقایسه‌ی تغییر متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری نسبت به سال قبل نیز که همان مفهوم تورم نقطه به نقطه است، حاوی اطلاعات مفیدی است. به گزارش مرکز آمار گوشت گوسفند که در مهر ماه سال جاری با متوسط قیمت 468 هزار و 285 تومان برای هر کیلوگرم و در مهر ماه سال 1401 با متوسط قیمت 186 هزار و 80 تومان معامله شده است، در سال گذشته تورم  150.7 درصدی را تجربه کرده است و در این مقطع زمانی بیشترین تورم در میان خوراکی‌ها را داشته است.

از سوی دیگر نیز سیب‌زمینی کمترین میزان تورم سالانه را در میان کالاها تجربه کرده است. قیمت یک کیلوگرم این کالا در مهر ماه سال گذشته برابر با 17 هزار و 72 تومان بوده که در مهر سال جاری به 16 هزار و 31 تومان کاهش یافته است و رقم تورم آن برابر با 8- درصد بوده است. در این میان برخی اقلام خوراکی در ماه‌های گذشته روند تغییرات قابل توجهی داشته‌اند. 

رکوردهای تورمی در سه قلم کالای خوراکی 

در طول ماه‌های اخیر روند تورم ماهانه‌ی برخی کالاها نوسان زیادی داشته اما در برخی کالا ها تغییرات چشمگیر تر بوده است.

آمار تورم ماهانه‌ی اقلام مختلف خوراکی در سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت برنج ایرانی از ابتدای تابستان سال جاری روند کاهشی داشته است. یعنی این کالا در این مدت تورم ماهانه‌ی منفی را تجربه کرده است. این کاهش در مهر ماه گذشته نیز ادامه یافته و قیمت یک کیلوگرم این کالا از 115 هزار و 49 تومان در ماه شهریور به 111 هزار و 77 تومان در ماه مهر رسیده و 3.2 درصد کم شده است. این بیشترین تورم ماهانه این کالا در سال های اخیر بوده است.

روند تغییرات قیمت مرغ ماشینی نیز از ابتدای امسال نزولی بوده تا جایی که تورم ماهانه این کالا در شهریور ماه به 5.81 – درصد رسیده است، یعنی قیمت این کالا در این ماه کمتر شده است. اما در در ماه مهر روند تورم مجددا صعودی شده و عدد 0.04 – درصد را ثبت کرده است. 

 این در حالی است که البته مسیر قیمت ها در «شیرخشک» صعودی تر شده است. طبق داده های مرکز آمار ایران از متوسط قیمت خوراکی ها در نقاط شهری قیمت شیرخشک از خرداد سال جاری افزایش چشم‌گیری داشته است. به طوری که تورم این کالا از 0.23 درصد در ماه خرداد به 5.95 درصد در شهریور رسیده و در مهر ماه نیز حدودا در مرز 5.8 درصد قرار گرفته است. این بیشترین سطح رشد قیمت ها در این کالا در سال های اخیر بوده است.

020809