به گزارش اکوایران، بانک مرکزی که از آذر سال گذشته آمارهای مربوط به مسکن را منتشر نکرده بود، سرانجام پس از 10 ماه داده‌های تحولات بازار مسکن را به روز کرد.

طبق تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی، رشد نقطه به نقطه اجاره مسکن در تهران از آذر 1401 وارد یک روند صعودی شده تا این که در شهریور 1402 به بالاترین سطح خود در حداقل 7 سال اخیر رسیده است. این روند برای اجاره مسکن در کل مناطق شهری نیز تکرار شده است.

با این حال بنظر می‌رسد با شروع پاییز 1402 این روند صعودی متوقف شده است.

رشد نقطه‌ای اجاره مسکن در اولین ماه از پاییز امسال هم در تهران و هم در مناطق شهری کاهش یافته است. حال باید دید آیا کاهش این شاخص در مهر 1402 در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت یا خیر؟

020813

پرده گشایی بانک مرکزی از آمارهای مسکن

بانک مرکزی تا سال گذشته به طور مرتب آمارهای مربوط به تعداد معاملات و قیمت هر متر مربع مسکن معامله‌شده را اعلام می‌کرد اما این انتشار ماهانه از آذر 1401 متوقف شد. این مسئله سبب شد تا راه دسترسی به آمارهای رسمی حوزه مسکن بسته شود و تغییرات بازار این کالای معیشتی مبهم باقی‌بماند.

اکنون در هفته دوم آبان 1402، بانک مرکزی داده‌های بازار مسکن را برای 10 ماه گذشته منتشر کرده است. طبق این آمار، بنظر می‌رسد اجاره مسکن در غیاب آمارهای رسمی رکوردهای تازه‌ای از خود به جای گذاشته است.

رکورد حداقل 7 ساله رشد نقطه‌ای اجاره مسکن در شهریور 1402

در آخرین گزارش منتشرشده از بانک مرکزی در خصوص تحولات بازار مسکن، رشد نقطه‌ای اجاره بها در تهران و مناطق شهری نیز اعلام شده است. رشد «نقطه به نقطه» نشان می‌دهد که مبلغ اجاره مسکن در هر ماه چند درصد نسبت به همان ماه در سال گذشته تغییر کرده است.

شواهد آماری حاکی از آن است که رشد نقطه‌ای اجاره در تهران از آذر 1401 روند صعودی خود را شروع کرده و در شهریور 1402 به بالاترین رکورد خود در حداقل 7 سال اخیر رسیده است.

به بیان دقیق‌تر، در شهریور امسال اجاره در تهران 65.1 درصد نسبت به شهریور 1401 افزایش یافته است. این نرخ برای کل مناطق شهری برابر با 58.9 درصد بوده است.

بنظر می‌رسد با شروع پاییز 1402 از تب افزایش اجاره‌ها کاسته شده چرا که رشد نقطه‌ای اجاره‌بها پس از 10 ماه افزایش مداوم در مهر ماه رو به کاهش گذاشته است. این نرخ برای تهران به 60.8 درصد و برای کل مناطق شهری به 54.7 درصد رسیده است. حال باید دید آیا کاهش رشد نقطه‌ای اجاره مسکن در مهر 1402 در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت یا خیر؟