به گزارش اکوایران، بازار آزاد ارز افغانستان در روز یکشنبه (21 آبان) شاهد کاهش قیمت دلار در این کشور به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر 2017 بود.

به نوشته یورونیوز، هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز گذشته در مقابل 67.80 افغانی معامله شد و بانک مرکزی امارت اسلامی طالبان نرخ رسمی فروش دلار را ۶۷.۱۳۸۳ اعلام کرد. همچنین هر افغانی روز دوشنبه (22 آبان) حدود ۷۰۰ تومان مبادله شده است.

در سپتامبر 2021 و در جریان تصرف کابل توسط طالبان، نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر افغانی 79 بود.

بلومبرگ نیز پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود پول ملی افغانستان در سه ماه سوم سال جاری میلادی بهترین عملکرد را در میان ارزهای جهان داشته است.

طالبان که از حدود دو سال پیش کنترل افغانستان را به‌دست‌آورد، اقداماتی انجام داده که باعث شده «افغانی» - پول ملی این کشور - در دژی مستحکم در برابر عوامل منفی قرار بگیرد. از جمله این اقدامات می‌توان به ممنوعیت استفاده از دلار و روپیه پاکستان در مبادلات داخلی و محدودیت‌های فزاینده نسبت به خروج دلار از داخل افغانستان اشاره کرد.

طالبان همچنین تجارت آنلاین را ممنوع و تهدید کرده کسانی که از قوانین سرپیچی کنند با مجازات زندان روبه‌رو می‌شوند.

اگرچه ارزش افغانی پس از تغییر حکومت در افغانستان با افزایش روبه‌رو شده، این کشور همچنان با آشفتگی و بی‌ثباتی روبه‌روست. یکی از چالش‌های مهمی که افغانستان با آن مواجه شده،‌ انزوای این کشور در جهان به خاطر تحریم‌های اقتصادی است.

محدودیت‌های سختگیرانه بر مبادلات ارزهای خارجی و بهبود تدریجی تجارت باعث افزایش تقاضا برای پول ملی افغانستان در داخل این کشور شده است.